Locus de Consummatione Saeculi - pagina 213
College-dictaat van een der studenten
211
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
macht
enz. Doch deze opvatting wordt van woord tot woord weersproken. Anderen verstonden onder dien ncczéxcov het Romeinsche keizerrijk en onder den avTLKELfisvog de vi/jandige Joden, die de christehjke kerk zouden hebben verwoest, zoo Rome het hun niet had l^elet. Weer anderen beweerden, dat die Antichrist is de jyans van Rome met zijne gansche hiërarchie, terwijl dan b -naxèxav de Duitsche keizer zou zijn (denk aan den strijd der Welfen en Gibellijnen). Nog anderen meenden reeds in de Hervorming de teekenen der parousie des Heeren te zien en beschouwden dan ook Rome als de anti-clrristelijke macht. De uitkomst leerde, hoe men zich in dat alles bedroog. Onze NederduitschGereformeerde kerken hebben dan ook nooit in hunne confessie eene dergelijke opvatting durven ijken. Wel bestond men dat op de Fransche Synoden. Thans, in onze eeuw, ziet men de verschijning van den Antichrist in de
Sociaal-Democratie of in de philosophie, gelijk die in
Doch
al
schen Christus en den Antichrist profetie,
Kant opkwam.
opvattingen stuiten af; daarmede gaat de parallel tus-
dergelijke
teloor.
Immers zoo
sterk persoonlijk
deze
is
dat zelfs aan den Antichrist eene parousie wordt toegeschreven. Ze
moet dus wel opgevat als de verschijning van een bepaald persoon, die niet komt vóór de ccnoataaia, maar juist uit die anoazaaïa voortkomt door de energie van den geest der nlavr]. Noch de haat der Joden, noch de Romeinsche keizer, noch de paus, noch de philosophie dragen dat bepaalde karakter. De ccvtiKsifisvog ontbreekt en bovendien keert men daarbij de orde om eerst moet de anoaraaia komen, niet omgelveerd. ;
van 2 Thess. 2 : 6 en 7. beteekenen de woorden ró v.axB%ov en b yiarÈ%oiv? Deze w^oorden zijn uiterst verschillend verklaard. Sommigen verstaan onder „dg tó aTtov,aXv(p^rivaL avrov èv va savrov -naLQa" de ve7'schyning van den Christus, anderen van den Antichrist. Interpretatie
Wat
1".
van den Christus.
Dan zijne
is
de beteekenis deze, dat de dag van Christus nog niet komt, omdat
verschijning
wordt tegengehouden; en dan
verschijning van den Antichrist eerst vooraf
is
tó Kutéxov
moet gaan;
dit:
dat de
rb yaQ fivarrjQiov
7]dr]
wel is hij reeds gistende in de maatschappij en in de kerk, maar niet tot volle openbaring komen. Want b v.axêxoav, de Christus, kan nog hij komt nog niet en zal eerst dan komen, als de Antichrist uit het midden zal èvsgystrm:
worden weggenomen 2**.
Eer
van den de
(vs.
Ih.)
Antichrist.
Christus
komen
Doch deze komt nog
niet.
moet eerst de Antichrist geopenbaard De woorden van vs. Qh slg zb dno-naXvcp&rjvai.
kan,
zijn.
enz.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's