Locus de Consummatione Saeculi - pagina 221
College-dictaat van een der studenten
§
De
5.
Vo
We komen
1
g
e
n d
e p e r
nu aan
de
i
o d
e.
van Daniël
heptade
(cap. 9
spreekt van 70 heptaden, aldus in 3 groepen ingedeeld
van Zerubbabel
7
:
24-27). Daniël toch
:
tot op Christus;
62 van de Kribbe van Bethlehem tot aan de signa praecursoria
;
waarin „hij velen het verbond zal versterken." Met terugslag op dezQ aanduiding vinden we in Openb. 11:1 — 3 gesproken van 42 maanden en van twee getuigen, die 1260 dagen (= 42 x 30 dagen de
1
laatste,
iveek,
maanden) zullen profeteeren.
of 42
Nu is 42 maanden we dus ook hier weer
36
+
maanden of 3| jaar. Zóó hebben x 1260 dagen. weg bewandelen zijn deze weken weggecij6
die zijn
toch huldigt ten opzichte der openbaringen het zoogenaamde systeem
men
recapitidatie, waarbij
van gezichten,
reeks
maanden
één heptade, ingedeeld in 2
Door Augustiniis en
1.
ferd. Hij
van
=
van recapitulatie
die
kwam
in de
altijd
het,
Openbaringen niets anders
ziet
weer hetzelfde aanduiden. Door
dat
men
dit
dan eene systeem
zich de parousie voorstelde als eene
midden van den gewonen loop der dingen. Geen signa praecursoria dus. Deze worden eenvoudig herleid tot datgene, wat altoos voorvalt in den loop der eeuwen. Deze recapitulatieve opvatting strekt er dus eigenlijk toe om te zeggen er zal niets gebeuren. De Openba-
plotselinge verschijning te
:
hebben eigenlijk geen raison d'être, drukken alleen een algemeen denkbeeld uit n.l. dat van de gestadige afwisseling van druk en triumf in den loop der geschiedenis, en dat dan eindelijk Christus door zijne komst op de wolken daaraan een einde zal maken. Die recapitulatieve voorstelling vindt men ook in alle belijdenisschriften en dogmatieken uit de dagen van Augustinus en later zij heeft de Roomsche kerk
ringen
profeteeren
ons
derhalve
niets,
;
geheel bezet.
Daartoe toch moest de Roomsche kerk wel komen. Zij immers huldigt eene van een kerk, die van lieverlede alles moet kerstenen en onder den stoel van Rome brengen. Als dat maar eenmaal gelukt is, dan kan
voorstelling
want dan is de gansche wereld het koninkrijk der hemelen. Roomsche kerkbegrip doelt op een geregeld verloop, eene gestadige
Christus komen,
Het
uitbreiding der kerk.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's