Locus de Consummatione Saeculi - pagina 125
College-dictaat van een der studenten
123
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). de historie der kerk als praeformaties van de
fisydXr} •O'ilt^tg
aan het eind der
de eeuwen. In zooverre hadden onze Kantteekenaren dan ook der gedeelten eschatologische aanteekeningen in de Openbaring en bij andere Schrift het zóó voorstelden, alsof die en die zaken reeds tot vervulling waren gekomen in die en die periode van de kerkgeschiedenis. Alleen ze zagen niet gelijk, als ze in
dat daardoor die momenten nog niet voltooid waren, dat het eigenlijke nog moest komen. De predikatie over zulke stukken uit het Woord moet daarom wel degelijk eene toepassing hebben op onzen tegenwoordigen tijd. Ja, die momenten moeten ook op onze huisgezinnen en op de individuen toegepast. Doch altijd met dien verstande, dat nooit mag verzwegen, dat de in,
voltooiing
ervan,
dat het eigenlijke eerst
komt
in de signa praecursoria, die
de parousie des Heeren aankondigen.
De natuurlijke en de geestelijke wereld zijn beide schepping van één God en passen daarom op elkaar. In al het geschapene ligt ééne gedachte Gods uitgesproken. En nu komt het geestelijke hierbij voor als sublimaat van het stoffelijke
en het
stoffelijke als praecipitaat
van het geestelijke „Het koninkrijk
aan het mostaardzaad" (Matth. 13 31). In de kleinste en schijnbaar onbeteekende dingen ligt derhalve deze symboliek in en het is de groote verdienste van een dichter als CatS; dat hij dit zoo schoon op elk punt van het leven wist aan te toonen en toe te passen. De Heilige Schrift toont ons in alle parabelen en in haar overvloedige beeldspraak en heel den dienst der schaduwen, hoe deze symboliek geen vinding is der menschen, maar door den Heere zelf in de schepping is gelegd en reeds verborgen is der
hemelen
is
gelijk
:
geweest van vóór de grondlegging der wereld. Een zelfde God heeft de
zicht-
bare en de onzichtbare dingen geschapen.
Jeruzalem,
tsXog,
finale komst van den Christus, zoowel voor die voor zijne processueele komst, als ook voor die bij het
nu geldt ook voor de
Dit tot
als
aan het einde der eeuwen.
we daarom in de eschatologische redenen des Heeren en in de andere gedeelten der Schrift, die op deze dingen betrekking hebben, lezen van twee Als
reeksen van gebeurtenissen, inwendige en uitwendige, geestelijke en natuurlijke,
— dan mogen we niet zeggen, dat al die uitwendige moeten worden verstaan en opgevat, zooals sommigen doen. Dat is de Schrift spiritualiseeren en feitelijk een loochening van de Vleeschwording des Woords. Het zijn wel degelijk profetieën van gebeurte-
onzichtbare en zichtbare
gebeurtenissen
nissen,
die
geestelvjk
ook zichtbaar zullen plaats grijpen, evenals ook Jezus zelf
zicht-
baar verschijnen zal op de wolken des hemels. Doch andrerzijds moet even sterk vastgehouden en beleden, dat er ook in al
die
uitwendige gebeurtenissen eene symbolische beduiding
ligt; dat,
wat
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's