Locus de Consummatione Saeculi - pagina 440
College-dictaat van een der studenten
108
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). geroepen. Ook niet aüna en q)vaig- zooals ze geweest zouden zijn, als de vloek had doorgewerkt, want dan zonden het alle helsche vormen
rechtstreeks
geweest, die zich tot geen wetenschap geleend hadden, maar wel gelijk nu door de stuitende macht van Gratia Communis geworden zijn, d. w. z. met een leven onder de macht van Gratia Communis Anders kunnen we ook de med. fac. niet begrijpen. Genezen toch is de vrucht van Gratia Communis.
zijn
ze
In
het
van genezing
denkbeeld
Nemen we
de med.
fac.
ligt de gedachte van herstel en oprichting. brute en buiten de genade liggend, dan vervalt haar
raison d'être. Bij de juridische faculteit krijgen
om
we
buiten de Gratia
Communis
dan anarchie en chaotische verwarring. Al die faculteiten dus ontvangen haar object en subject uit de Gratia Communis maar... toch kiinnen die facidteiteyi niet met Gratia Communis toe. Wat we tegenwoordig op wetenschappelijk gebied zien gebeuren, dat men al de faculteiten van de Gratia Specialis heeft losgemaakt en nu op zich zelf laat drijven, leidt eenvoudig hiertoe, dat men zich bij elk dier faculteiten tot niets
men
de oppervlakte der dingen moet bepalen, dat
in de diepere levensvragen,
kan indringen en dat men komt tot zeggen, dat men daarvan niets weet. agnosticisme door heel kalmpjes te Daarom moeten de beginselen van wetenschap en agnosticisme principieel die zich daarbij voordoen, niet principieel
tegenover elkander gesteld worden.
Vraag:
„AVat
hebben de
4
overige faculteiten generaal
genomen met Gratia Specialis vooreerst
uit
de
Gratia
geen besef van Gratia
te
Specialis het begrip
maken? van gratia
Communis zonder Gratia
Antwoord te
ontleden.
Specialis, die
:
Ze hebben
Er
bestaat
daarop haar
licht
iverpt.
faculteit, die niet weet, wat gratia is, beschouwt den mensch den normalen mensch en heeft geen kennis van een zondeval noch van eene verachtering in het menschelijk leven met verslindende kracht. Doch er is meer. De wetenschap is niet gereed, wanneer ze omtrent het object een empirisch gegeven meedeelt, maar ze staat ook voor de vragen „undenam et quorsiim," voor de problemen van de causa endenfinis. Meer nog, de wetenschap staat voor de oplossing van het groote probleem, welke de relatie van al deze objecten tot het Eeiavige Wezen is, omdat ze alleen aan dat Eeuwige Wezen haar roeping kan ontleenen. Vandaar ziet men dan ook, dat op elk gebied (b. v. linguïstiek, taal, medische wetenschap) van het menschelijk leven de wetenschap, die de Gratia Specialis verwerpt, op die vragen het antwoord schuldig blijft, een „non liquet" er over uitspreekt en er een vraagteekcn
Een medische
als
met de wetenschap, gelijk wvj die den oorsprong en het doel der dingen uitkomt.
achter plaatst en dat wel in tegenstelling verstaan, welke juist altijd
bij
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 440](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's