Locus de Consummatione Saeculi - pagina 323
College-dictaat van een der studenten
321
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
maar
aaztiQïa,
dat
zij is
een noodzakelijk postulaat van het groote feit „dat God om zijns zelfs iville", ook den uitverkorene voor de
dingen heeft geschapen
alle
eeuivige zaligheid en heerlijkheid
—
Openbaring der Heilige Schrift hieromtrent. het ons nu alzoo gelukt de dóè,u in haar avay-Ari
Is
gisch, èn theologisch, èn ktisiologisch, laat ons
desaangaande
dan nu
te
plaatsen èn anthropolo-
zien,
wat de Heilige
Schrift
leert.
ppenharing hieromtrent vinden ivij in: Apoc. 21 en 22, dat zicJi aan het tweede deel van Ezechiëls profetie. Het tweede deel van Ezechiël is één machtig visioen, waarin ons ivordt geteckend, dat Israël, Jeruzalem en zijn tempel ivel zijn verivoest, maar dat er iets nieuws komt. De a-urjvrj rov @£ov zal nog eenmaal staan, maar in eene heerlijkheid en glans, tvaarbij de luister van den vorigen tempel verbleeken zal. Om dien prachtigen tempel zal een nieuw Jeruzalem gebouwd zijn; en met dat nieuwe
De
rijkste
geheel aansluit
Jeruzalem zal
't
yiieuwc
—
een zuiver Palestina
Kanadn, tellurisch oneindig veel heerlijker dan te voren, stammen zijn anders genomen — saainhangen. In dat
de
Jeruzalem en Palestina wordt het leven harmonisch geschilderd. En uit dat ligdom gaat een stroom des levenden waters uit, die al de erven verkwikt.
Dan
we
icat
volgt,
hei-
lezen in:
We
zien, dat hier gedoeld wordt op de heilige symmetrie. De den vorm van een zuiveren vierhoek, die aan ieder zijner hoeken drie X)007'ten heeft, ivaarvan elk den naam draagt van een der tn-aalf stammen Israëls. De maten van de uitgangen der stad zijn alle ge.l^k: 4500 maten van den noorderhoek enz. Dat zijn iveer symbolische getallen om de hoogere mate
Ezech. 48
stad
van
:
30
ss.
gebouwd
is
in
heerlijkheid ervan uit
te
drukken.
nu Openb. 21 en 22:1 — 6, dan bemerken ive, dat de beschrijcing, die cddaar van de 86è,a ivordt gegeven, geheel beanticoordt aan dit visioen. Wat nu zijn de karaktertrekken van dit visioen? 1. Er is een nieuive aarde met een nieuw firynament. („Nieuwe hemel en nieuwe Lezen we
aarde" ;
als
het
woord
„hemel" in verbinding m.et „aarde" voorkomt, beteekent
het „firmaynent"). 2.
De
Nu Vader, is
afscheiding tusschen den KÓofiog en de woonstede Gods
knielen
aan de voetbank van Gods
ivij
die in de
hemelen
in de hemelvaart
is.
Nu
van Christus
is
voeten.
Nu
is
verdwenen.
roepen we
tot
onzon
er eene scheiding, die het duidelijkst getoond
{avé^rj).
Doch dan bestaat door de formatie van
dien nieuwen -nóa^og dat onderscheid eerst nog wel,
maar
het onderscheid tusschen
voetbank en troon wordt weldra opgeheven en de scheiding valt voor eeuwig weg Hierop moet wel gelet, icant hieruit volgt, dat beide uitdrukkingen u-aar zijn: èn
.,wij zullen
eeuwiglijk in den hemel wezen" ; "
21
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 323](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's