Locus de Consummatione Saeculi - pagina 168
College-dictaat van een der studenten
166
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). Tusscheii UW volksstaat en dat koninkrijk der hemelen moet dus uwen Joodschen volksstaat uittrekken en overkoninkrijk, dat uit de hemelen is;
^uadsia rdv ovgavatv.
een
ligt
gaan
xao^u.
in dit
Clij
Hierin ligt dus zoo kras mogelijk uitgesproken, dat de Joodsche volksstaat heeft; dat
uit
men,
om
l:)ij
het ware volk Gods te komen,
moet overgaan
in
de ^aGiXsia xmv ovQdvav. c.
te
De
eenige conditie
komen
om
in dien volksstaat
is niet eene vleeschdijke,
maar
van het koninkrijk der hemelen
eene zedelijke
n.l.,
de (isrdvoia; en deze
eisch der bekeering wordt zoowel aan de heidensche, Romeinsche soldaten, als aan de Farize^n d. i. aan de Joden als beding gesteld. En als de Joden
meenden
Romeinen vóór
die heidensche
boven
iets
te
hebben, omdat
zij
Abra-
hams kinderen waren, dan wordt door Johannes die vleeschelijke afstamming uit Abraham voor nul en geener waarde verklaard, want, zoo zegt hij, daarmede zijt ge nog maar precies gelijk aan den voor u liggenden steen (Matth. 3 9.) d. Johannes wijst erop, dat Christus komt tot eene yigisie voor Israël (Matth. 3 10.) Deze woorden toch mogen volstrekt niet worden verstaan als slaande op :
:
laatste oordeel; want ze staan tusschen twee andere gezegden: « de zooeven besproken woorden van vs. 9, de verwerping van Israël; en ^vs. 11, 12 de aankondiging van Christus' komst, die duidelijk geteekend wordt als eene van Hem, „wiens wan in zijne hand is" en die „zijnen dorschvloer (d. i. Israël) zal doorzuiveren" en dat wel alzoo, dat Hij het kaf zal verbranden en zijne tarwe in zijne schuur samenbrengen. Hij komt dus om eene KQiaig in Israël te brengen en de vrucht brengt Hij niet weei- naar den akker of naar den wijngaard (d. i. Israol), maar naar de a-i:o9ri-nr] naar zijn schuur d. i. de christe-
het
lijke e.
kerk; eene nieuwe formatie alzoo. zegt, dat in die ^«ffdsm tc5j^ ovQavav een volksgeest zal heerschen;
Johannes
doch niet de nvsvfia rov
hem kwam,
'laguriX,
maar
zou doopen (Matth. 3
Zoo zien we dus
:
duidelijk, dat er
ró TIveviia^Ayiov,
met welken
Hij, die
na
11.)
geen andere uitlegging der profetie wordt
gegeven.
Laat ons er bovendien op letten, dat er bij Simson niet sprake is van een nTdai; iitvsiv, maar van een nzaGi? en een ccvaaxaaLg n.l. tot de ^aaiieia tav ovgavdv Het geredde deel staat op en klimt op uit een lager staat in een hooger 3. zien we de bonding der overheid ten opzichte van het kindeke Jezus, dan bemerken we, hoe Israjl, gerepresenteerd door Herodes het toelegt op het leven van Jezus, terwijl de heidenen in de Magi uit het Oosten wierook, goud en mirrhe aanbrengen, en Christus een toevlucht vindt in Egypte. Simeon noemde hem dus terecht allereerst tó cpag tav èd-vóv. en een
4".
Jezus' optreden
zelf.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's