GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 168

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 168

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

166

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). Tusscheii UW volksstaat en dat koninkrijk der hemelen moet dus uwen Joodschen volksstaat uittrekken en overkoninkrijk, dat uit de hemelen is;

^uadsia rdv ovgavatv.

een

ligt

gaan

xao^u.

in dit

Clij

Hierin ligt dus zoo kras mogelijk uitgesproken, dat de Joodsche volksstaat heeft; dat

uit

men,

om

l:)ij

het ware volk Gods te komen,

moet overgaan

in

de ^aGiXsia xmv ovQdvav. c.

te

De

eenige conditie

komen

om

in dien volksstaat

is niet eene vleeschdijke,

maar

van het koninkrijk der hemelen

eene zedelijke

n.l.,

de (isrdvoia; en deze

eisch der bekeering wordt zoowel aan de heidensche, Romeinsche soldaten, als aan de Farize^n d. i. aan de Joden als beding gesteld. En als de Joden

meenden

Romeinen vóór

die heidensche

boven

iets

te

hebben, omdat

zij

Abra-

hams kinderen waren, dan wordt door Johannes die vleeschelijke afstamming uit Abraham voor nul en geener waarde verklaard, want, zoo zegt hij, daarmede zijt ge nog maar precies gelijk aan den voor u liggenden steen (Matth. 3 9.) d. Johannes wijst erop, dat Christus komt tot eene yigisie voor Israël (Matth. 3 10.) Deze woorden toch mogen volstrekt niet worden verstaan als slaande op :

:

laatste oordeel; want ze staan tusschen twee andere gezegden: « de zooeven besproken woorden van vs. 9, de verwerping van Israël; en ^vs. 11, 12 de aankondiging van Christus' komst, die duidelijk geteekend wordt als eene van Hem, „wiens wan in zijne hand is" en die „zijnen dorschvloer (d. i. Israël) zal doorzuiveren" en dat wel alzoo, dat Hij het kaf zal verbranden en zijne tarwe in zijne schuur samenbrengen. Hij komt dus om eene KQiaig in Israël te brengen en de vrucht brengt Hij niet weei- naar den akker of naar den wijngaard (d. i. Israol), maar naar de a-i:o9ri-nr] naar zijn schuur d. i. de christe-

het

lijke e.

kerk; eene nieuwe formatie alzoo. zegt, dat in die ^«ffdsm tc5j^ ovQavav een volksgeest zal heerschen;

Johannes

doch niet de nvsvfia rov

hem kwam,

'laguriX,

maar

zou doopen (Matth. 3

Zoo zien we dus

:

duidelijk, dat er

ró TIveviia^Ayiov,

met welken

Hij, die

na

11.)

geen andere uitlegging der profetie wordt

gegeven.

Laat ons er bovendien op letten, dat er bij Simson niet sprake is van een nTdai; iitvsiv, maar van een nzaGi? en een ccvaaxaaLg n.l. tot de ^aaiieia tav ovgavdv Het geredde deel staat op en klimt op uit een lager staat in een hooger 3. zien we de bonding der overheid ten opzichte van het kindeke Jezus, dan bemerken we, hoe Israjl, gerepresenteerd door Herodes het toelegt op het leven van Jezus, terwijl de heidenen in de Magi uit het Oosten wierook, goud en mirrhe aanbrengen, en Christus een toevlucht vindt in Egypte. Simeon noemde hem dus terecht allereerst tó cpag tav èd-vóv. en een

4".

Jezus' optreden

zelf.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 168

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's