GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 482

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 482

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

470 sluitend van

die

HOOFDSTUK

I.

nadere rekenschap, die betwijfeld, bestreden of

feiten

onjuist opgevat wierden. feit

XVII.

En overmits nu

de dagen der Reformatie het

in

der Opstanding van Christus uit de dooden door niemand, althans

door geen der

partijen, in twijfel

wierd getrokken, noch ook over

dit feit

uiteenloopende zienswijzen golden, sprak het vanzelf, dat de Catechismus er het zwijgen toe deed,

die er voor ons

uit

en alleen neerkw^am op het nut en de vrucht,

afvloeide.

Thans echter wierd

dit

anders, en een Catechismus in onze dagen uit-

gegeven, zou deze leemte wel terdege hebben aan

Ursinus en Olevianus

in

ten opzichte van de Hemelvaart bestrijden, zoo

ook

dagsafdeeling de onware voorstellingen ter sprake over de Opstanding

Men

in

vullen,

te

de XVIIIde Zondagsafdeeling

omloop

bij

te

om,

allerlei

gelijk

dwaling

de XVIIde Zon-

brengen, die thans

zijn.

verlieze toch niet uit het oog, dat het

algemeen prijsgeven van het

geloof aan Jezus' Opstanding de schrikkelijkste val van onze negentiende is geweest. Nog tot voor 25 jaren was het geloof aan de Opstanding van Christus oerwijs algemeen, dat zelfs de Modernen er voor streden.

eeuw

De

hoogleeraar

ijverde er

kwam

Scholten,

die

destijds

in

Leiden

in

nog met hand en tand voor. Er was wel

zijn

twijfel

bloeitijd

was,

geopperd, er

wel tegenspraak op, en die tegenspraak wierd wel met den dag

maar

ook onder de godgeleerden, dorst feit nog niet aan. En toen later de hoogleeraar Rauwenhoff de eerste was, die den euvelen moed had om openlijk van den katheder de Verrijzenis des Heeren te loochenen, en het ongeloof veld won, greep meer dan één Moderne naar stouter,

tocl\ de publieke opinie,

de loochening van

dit centrale,

alles

beheerschende

wapen der apologetiek, om zooveelZoo was het voor een kwarteeuw. En

het

is

driestheid te keer te gaan. nu,

nu we 25 jaren verder

zijn,

het geloof aan de Opstanding des Heeren reeds derwijs ontworteld en

vrouwen en mannen niet dan bij hooge uitzondering er nog een enkele vindt, die met u op den Paaschmorgen jubelt. De anderen vieren ook nog wel Paaschfeest mee, maar om zich bezig te houden met een heidensche symboliek van het ei, of het verjongings-proces der natuur in de lente, maar zonder aan Hem die uit het graf verrees schier meer te denken. Deze val nu is groot. Niet alsof we deze 25 jaren nu zoo plotseling achteruit stoomden. Och neen, de laatste 25 jaren waren niet slechter noch onaandoenlijker dan de kwarteeuw die daarachter ligt. Het verschil is alleen, dat men vroeger den schijn nog bijbehield, en nu ook dien schijn afwierp. Ook vroeger toch was het dusgenaamd geloof aan Jezus' Opstanding geen eigenlijk

vernietigd, dat ge onder de beschaafde en ontwikkelde

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 482

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's