E voto Dordraceno - pagina 482
ZONDAG
470 sluitend van
die
HOOFDSTUK
I.
nadere rekenschap, die betwijfeld, bestreden of
feiten
onjuist opgevat wierden. feit
XVII.
En overmits nu
de dagen der Reformatie het
in
der Opstanding van Christus uit de dooden door niemand, althans
door geen der
partijen, in twijfel
wierd getrokken, noch ook over
dit feit
uiteenloopende zienswijzen golden, sprak het vanzelf, dat de Catechismus er het zwijgen toe deed,
die er voor ons
uit
en alleen neerkw^am op het nut en de vrucht,
afvloeide.
Thans echter wierd
dit
anders, en een Catechismus in onze dagen uit-
gegeven, zou deze leemte wel terdege hebben aan
Ursinus en Olevianus
in
ten opzichte van de Hemelvaart bestrijden, zoo
ook
dagsafdeeling de onware voorstellingen ter sprake over de Opstanding
Men
in
vullen,
te
de XVIIIde Zondagsafdeeling
omloop
bij
te
om,
allerlei
gelijk
dwaling
de XVIIde Zon-
brengen, die thans
zijn.
verlieze toch niet uit het oog, dat het
algemeen prijsgeven van het
geloof aan Jezus' Opstanding de schrikkelijkste val van onze negentiende is geweest. Nog tot voor 25 jaren was het geloof aan de Opstanding van Christus oerwijs algemeen, dat zelfs de Modernen er voor streden.
eeuw
De
hoogleeraar
ijverde er
kwam
Scholten,
die
destijds
in
Leiden
in
nog met hand en tand voor. Er was wel
zijn
twijfel
bloeitijd
was,
geopperd, er
wel tegenspraak op, en die tegenspraak wierd wel met den dag
maar
ook onder de godgeleerden, dorst feit nog niet aan. En toen later de hoogleeraar Rauwenhoff de eerste was, die den euvelen moed had om openlijk van den katheder de Verrijzenis des Heeren te loochenen, en het ongeloof veld won, greep meer dan één Moderne naar stouter,
tocl\ de publieke opinie,
de loochening van
dit centrale,
alles
beheerschende
wapen der apologetiek, om zooveelZoo was het voor een kwarteeuw. En
het
is
driestheid te keer te gaan. nu,
nu we 25 jaren verder
zijn,
het geloof aan de Opstanding des Heeren reeds derwijs ontworteld en
vrouwen en mannen niet dan bij hooge uitzondering er nog een enkele vindt, die met u op den Paaschmorgen jubelt. De anderen vieren ook nog wel Paaschfeest mee, maar om zich bezig te houden met een heidensche symboliek van het ei, of het verjongings-proces der natuur in de lente, maar zonder aan Hem die uit het graf verrees schier meer te denken. Deze val nu is groot. Niet alsof we deze 25 jaren nu zoo plotseling achteruit stoomden. Och neen, de laatste 25 jaren waren niet slechter noch onaandoenlijker dan de kwarteeuw die daarachter ligt. Het verschil is alleen, dat men vroeger den schijn nog bijbehield, en nu ook dien schijn afwierp. Ook vroeger toch was het dusgenaamd geloof aan Jezus' Opstanding geen eigenlijk
vernietigd, dat ge onder de beschaafde en ontwikkelde
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's