E voto Dordraceno - pagina 382
ZONDAG
370
maar
HOOFDSTUK
XIV.
hetgeen de aandacht boeit, dat er
dit is
een geboren wordt,
lijdt
en
sterft,
aan
zijn ontvangenis,
eerst na de hemelvaart
dan
ware
ja,
om nu
weer
en geen heilige mysteriënreeks zijn en lijden
Maar nu
God
en
is
blijft.
Hij
dep
lij
niet
is
God
mensch geboren te worden, en straks Godheid terug te erlangen. Ware dit zoo,
als
zijn
er slechts een reeks
de menschelijke natuur
in
die onder dat geboren worden,
en sterven aldoor eeuwig en waarachtig tot
II.
van geschiedkundige te belijden
geweest.
feiten te constateeren
Dan had
dit
geboren
en sterven onmogelijk
in
uw
om
in
die geboorte, in dat lijden, in dat
het er op aankomt,
geloofsbelijdenis kunnen staan.
sterven gedurig te bekennen, dat Hij, van wien dit alles betuigd wordt
aldoor
,,
God
waarachtig en eeuwig
is
en
blijft",
verborgenheid, die van oogenblik tot oogenblik werkt, en het
is
nu
is
in heel
die verborgene, goddelijke achtergrond,
er een almachtige
wondere leven, waar het belijdend dit
geloof van getuigt voor de wereld.
Om
dit
punt nu klaar en duidelijk
in
het licht te stellen, hebben onze
vaderen er steeds nadruk op gelegd, dat de eeuwige Zone Gods niet een mensch, maar onze menschelijke natuur heeft aangenomen.
Er
is
niet
behalve de millioenen menschelijke personen, die
uit
den wil
mans en den schoot der vrouw geboren worden, bovendien nog één extra menschelijk individu meer geschapen; in dier voege, dat de Zone Gods nu in dit menschelijk individu zou zijn ingevaren, om alzoo God en mensch te zijn. Neen, geheel deze onware voorstelling moet beslist en met al haar gevolgtrekkingen verworpen. De eeuwige Zone Gods is de persoon, die zelf een menschelijke natuur aannam, en nu, omdat Hij onze des
natuur droeg, als een mensch onder menschen was. Het persoon, en die ééne persoon
God. Het
is
niet een
wordt, maar het
is
is
en
blijft
is
en
blijft
één
aldoor waarachtig en eeuwig
menschelijke persoon, die met de Godheid bekleed
de heerlijke tweede Persoon der Godheid, die met
al
de menschheid bekleed wordt, en nu als Hoofd der nieuwe menschheid
onder ons opkomt.
Het
is
goed, hier weer sterk den nadruk op
te
leggen. Eensdeels,
omdat
de Vermitteliings-theologen, uit wie onze Irenische godgeleerden voortdit punt zonder uitzondering het rechte pad verlieten en een
kwamen, op
soort Godmenschelijk leven zich denken, als uit de vereeniging of door-
Maar ook andereeuw de neiging ontstond om zich „den gepraedestineerd" te denken, in stede van Immanuel tot de staten van zijn Middelaarschap. En hoe men keere, beide malen gaat de belijdenis teloor van wat
trekking van het goddelijke in het menschelijke ontstaan. deels, overmits in de achttiende
man
Christus als
als
gedestineerd
dit
ook wende of
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's