GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 389

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 389

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG Hoe

wil

men

dan,

XIV.

waar reeds

bij

HOOFDSTUK

377

III.

eene gewone ontvangenis, de sluier

van het mysterie heel de wording des levens aan ons oog onttrekt, iets, iets ook maar van stamelen over het ondoorgrondelijk mysterie van den aanvang der vleeschwording ? Hier vooral hebben we ons stipt aan de Heilige Schrift te houden, en gelijk de Catechismus het volkomen juist uitlegt, die Heilige Schrift openbaart ons hier slechts twee dingen:

lo.

dat,

zonder dat er een werking des mans

waar anders de vrouw

vooraf gegaan, hier geweest een werking des mans, maar eene werking des Heiligen Geestes; en 2o, dat deze werking des Heiligen Geestes niet buiten den niet baart,

zij

niet is

hem die geboren zou worden omging, want, „hij heeft door die werking ware menschelijke natuur aangenomen". Dit ligt dan ook sober en kiesch in de uitdrukkingen door den engel gekozen. Ook Maria zal, evenals elke andere vrouw, eer ze baren kan, bevrucht moeten worden. Daarom had de engel gezegd: „Gij zult bevrucht worden en een zoon baren." Maar alle werking, die in haar gewerkt zal worden, zal wonderbaar scheppend uit den Hooge zijn. Niets van de aarde. Niets van het vleesch. Niets van den wil des mans. Wat over haar komen zal is de Heilige Geest, en wat haar overschaduwen zal is „de wil van

kracht des Allerhoogsten".

Door deze en door geen andere werking

is

de kiem

des

levens

in

Maria's schoot gewekt. Zoo en niet anders heeft de menschelijke natuur,

naar

ziel

en lichaam, zich

uit

vleeschwording, aan den Zone

Het is

tweede, Maria,

uit

waarop en

niet

gelet

Maria's

schoot,

voor

het

wonder

der

Gods gegeven. moet,

door Maria

is

is,

dat

de

doorgegaan,

Middelaar gelijk

de

geboren Doopers

leerden. Zij

namelijk, die in den Middelaar te eenzijdig

op

zijn

heiligheid zien

en anderzijds dualistisch de zonde in het vleesch doen kleven, opperden

eeuwen door het bezwaar, dat in dien de erfzonde met het vleesch ook Immanuel met erfsmet geboren zou zijn, bijaldien Hij geboren ware uit het vleesch en bloed, dat Maria het hare noemde. Deswege stelden zij zich de zaak zóó voor, dat Jezus wel door Maria ter wereld zou zijn gebracht, maar dat Hij in Maria's schoot door een wonderdaad Gods als een nieuw schepsel ware ingeschapen. Zooals God Adam nieuw schiep en in het paradijs deed wandelen, zóó oordeelden ze, dat ook de menschelijke natuur van Christus nieuw ingeschapen was in Maria's schoot. In zulk een zin, dat Hij wel door Maria gedragen en door Maria ter wereld gebracht was, maar als een vreemd kind, dat buiten haar eigen alle

overerft,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 389

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's