De verflauwing der grenzen - pagina 40
Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit op 20 october 1892
38 dat hergeven aan ons geslacht van een vast uitgangspunt, van
een religieus en zedelijk
oog op de als
öó^
ttov
itoi
ook met het
jw 151), ware
sociale stormen, die onze politieke
metereologen
naderend voorspellen, nog de eenige reddingsplank die ons
kon worden toegestoken. Herstel, om concreet aan een
geloof
en zoolang
oordeel\
laatste
dit
geloof nog
kunt ge de gedurige rechtskrenking op aarde,
houdt,
stand
te spreken, het
krenking niet alleen door den overtreder, maar krenking ook
door de wet en door den rechter, getroost aanzien, rechtsbesef dan
eigen
rusten
blijft
uw
wijl
uws Gods, opstaan 152). Maar ga het
in
recht
waarover Hij zelf eens als wreker zal nu in op de halve leugen van den pantheïst, alsof „die Weltgeschichte das Weltgericht" ware, en ge moet wel uw rechtsbegrip seculariseeren d. w. z. dat ge geen ander recht meer erkent, dan hetwelk, onder gestadige wisseling, de Overheid schept en hand;
en ge alzoo door
haaft,
het JUS
van
immers nimmer tot ruste komt, de majesteit zelve het oog van hen die er onder leven zullen, dan ook geschied. Von Stahl zelf sluit het dit vlottend rechtsbegrip, wijl
co7istitiittim
het recht, in
vernietigt.
Dat
is
recht op binnen de grenzen onzer menschelijke huishouding, en
geen oog voor hoe het recht, primordiaal zelfs, in de optreedt en hoe alle ethisch recht juist in dit religieuse
heeft er religie
recht van
God op
zijn
creatuur wortelt 153). Alles gevolg van
om het recht als Fichte om het uit den
Kant's slechts ten deele juiste poging,
der vrijheid op te heffen, of van
tusschen de twee Ikken te laten opkomen. Reeds
bij
schild strijd
Hegel
is
het recht dan ook tot een zedelijkheid v^an lager orde vernederd.
Volgens Ihering Avordt het
uit
een „Zweck trieb der
Gesellschaft" geboren 154). Darwinistisch wordt het dan door
anderen weer ineengezet, rische
als
mechanisch product van histo-
en uitwendige factoren; terwijl de latere Herbartianen
er de kruik
olie in zien, die
de zeeman,
schip en manschap te bezweren, over de giet 155).
Maar hoe
eindeloos
deze
oorsprong van het recht ook wisselen,
om
het gevaar voor kokende golven uit-
voorstellingen over den dit blijft
aan
alle
gemeen
dat aan het recht eerst door den Staat, als orgaan der Maatschappij,
de volle sanctie wordt opgedrukt. Jammer slechts
dat.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's
![De verflauwing der grenzen - pagina 40](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/de-verflauwing-der-grenzen/1892/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's