Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 382
Deel een. Inleidend deel
;
Afd.
374
2.
Hfst.
III.
doedes.
ii 6.
§
De
waartoe het onderzoekend subiect genoopt wordt.
ziet
geroepen tot een bezigheid van letterkundigen, van historischen,
zich
van dogmatischen en van technischen aard
nu
theoloog
wordt de Theologie ingedeeld
dogmatisch en practisch
Want
deel.
door
beteren schijn te geven
en naar dien maatstaf
,
een letterkundig, historisch,
in
wel poogt Doedes hieraan een
zijn deelen te betitelen als
schappen van de kenbronnen
,
:
van de geschiedenis
2.
de weten-
i.
,
3
.
van de
en 4 van de instandhouding des Christendoms, of van wat hij noemde de Heilsinrichting; maar meer dan schijn is dit niet. Dit blijkt
leer,
.
genoegzaam rangschikt;
het
uit bij
feit,
dat
de symboliek onder de kenbronnen
hij
de geschiedenis de heidensche godsdiensten en den
Islam inlascht; het kerkrecht onder de historische studiën opneemt
aan de „leer van
God "
een afzonderlijke plaats onder de dogma-
vakken, naast de dogmatiek, inruimt; en de confessioneele
tische
symboliek, handelt;
van de
waarbij
symbolologie onderscheiden, afzonderlijk be-
nog het vreemdst
is,
dat de Apologetiek, met
de Halieutiek geheel uitwendig gecoördineerd onder
de
practische
vakken (Catechetiek hij
,
,
als afzonderlijk deel
De
vakken wordt opgenomen.
technische
Homiletiek, Liturgiek en Poemeniek) noemt
dan de esoterische, en daartegenover de Apologetiek en de
Halieutiek exoterische Theologie.
Opmerking verdient voorts nog, dat Doedes,
Oude Testament ook op onder de Kerk, toch
eigenlijk,
Nieuwe
Oud
te verstaan. Hij zegt
en Nieuw Testament
eigenlijk alleen
toch op
is
p.
1
50
:
noodig acht
„De
onbepaald goed
hieruit echter volgt, dat bij de behandeling
tische Theologie
neemt
hij
het
Hofstede de Groot en Pareau, de
evenals
Oude Testament
kennis van het
al
Heilige Schriften der Christelijke
te
om
het
scheiding tusschen
keuren zonder dat ,
van de Nieuw- Testamen-
op de Oud-Testamentische geen acht zou behoeven
geslagen te worden. Gelijk het Nieuwe Testament zich zonder het
Oude
niet
goed
laat verklaren
,
Testamentische Theologie zonder tische onmisbaar". Geheel
is
tot recht verstand
twijfel
hiermede
in
van de Nieuw-
kennis van de Oud-Testamen-
overeenstemming behandelt
Doedes dan ook de geschiedenis van de Openbaring
in Israël
midden
tusschen de Heidensche en de Islamitische godsdiensten wier geschie,
denis
hij
aan die van de Christelijke Kerk laat voorafgaan. Toch gaat
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 382](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's