Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 383
Deel een. Inleidend deel
,;
Afd.
Doedes nog verder tot
het
die
alleen
en komt
,
dat
resultaat,
nog eene
375
uiteenzetting van de dogmatiek
bij zijn
dogmatiek
drieërlei
die de leer eener bepaalde
,
Die critische
critische.
een Bijbelsche
is,
systeem
in
zet
Men
eigenlijke. „
,
en dan
bearbeidt
Apostelen gegeven
zijne
zelfstandig,
leerontwikkeling"
Deze eigenlijke dogmatiek
168).
(p.
dogmen-
het licht der
bij
"
^behoeft dan wel niet van de Nieuw-Testamentische te verschillen
maar
kon dan toch zoo
.... dit
Zoo
is
,
naar eigen dogmatisch inzicht, volgens zijne
geloofsovertuiging,
historische
Kerk
dan de
is
van Jezus en
het Evangelie
in
heilswaarheid geheel eigene
er
doedes.
§ 116.
III.
den inhoud van het N. Testament systematiseert, een
confessioneele
dan de
Hfst.
2.
dan ten
der heilswaarheid
slotte het
,
zijn.
hoogste
,
waarom
het gaat
de kennis
,
losgemaakt van haar historischen wortel én over-
Want wel merkt Doedes op (p. 183), mag gaan maar toch „heeftde subiec-
gegeven aan individueele wilkeur. dat dit subiectieve niet te ver tiviteit
volkomen recht en
Bij allen lof
deering voor
ook
niet
;
vrijheid
om zich
te
doen gelden"
voor het heldere der uiteenzetting en
tal
van schoone opmerkingen
anders geoordeeld
principieel borduursel
,
in
de details
of deze Encyclopaedie
;
de
leer
;
De definitie
;
te zijn,
Hoe formeel wetenschappelijk
om
het doel
al
,
om
dat Doedes een
wetenschappelijke
is
de Theologie,
zijn
blijft
onderzoek dan ook
als zijnde zelve ;
,
Theologie
te leveren (p.
aggregaat
in individualistisch
wordt niet door hem bereikt en Roomsch Theoloog voor onbekwaam
schap, te leeren begrijpen
in
van
de Theologie zelve brengt het
en het resultaat voor ons bewustzijn verliest zich
poogt
hier
de dusgenaamde Heilsinrichting
haar deelen niet tot organischen samenhang, maar
subiectivisme.
mag dan
van deze Heilsinrichting staat buiten
organisch verband met de waarheid in
,
een niet zeer ,
onhoudbaar
is
aprioristisch opgevat
is
waar-
op het stramien van Schleiermacher dat ons
wetenschappelijk opzicht geen stap verder brengt.
Theologie gegeven
(p. 183).
bij alle
21),
een wetenzij
het dan
verklaart
toch zal,
bij
vergelijking tusschen zijne Encyclopaedie en die van Staudenmaier
het antwoord op de vraag, welke
oogpunt de voorkeur verdient, zijn.
dier beide uit wetenschappelijk
wel
voor
niemand
twijfelachtig
Staudenmaier heeft althans gevoeld, dat er samenhang moet
bestaan tusschen onze theologie en ons menschelijk bewustzijn.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's