Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 284
Deel een. Inleidend deel
Afd.
276
Hfst.
2.
III.
§ 91.
SEMLER.
bij Semler een geheel ander motief. Motief bij Semler door deze historische overzichten het wezen der waarheid los te maken van de tijdelijke vormen, waarin zij werd voorgedragen, en, door middel van deze categorie, alles voor onwezenlijk
voorliefde
toch
is,
te verklaren
wat
,
overtuiging.
Hij
semper de rerum nantium non
dam
niet strookt
zegt
er
ligt
hem
veatur"
(p.
ze toe
erkent
Schrift zelve.
achterlaat „dass wir
von
Van
een geïnspireerd
de
Veranderungen und Vollkom-
geistlichen
leichter
es nutzen als vorher,
(I.
p.
27
vv.).
Geheel buiten deze
om
dus de voorstellingswijze der Schrift
,
die in het
zich schikte naar de zienswijze en mythologische
standpunt van apostelen
der gansche
waar de lezing der H. Schrift den indruk
opvatting der toenmalige Joden het
zijn
hij
" wil hij niet weten. Inspiratie
ohne diese Vorstellungen gehabt zu haben".
Oude Testament
drieërlei
handhaven. Vooreerst toch past
nun mehr wissen und
inspiratie gaat
diversa opi-
ad promoven-
augendumque ex tantae honorem conferantur "; en deze hoofdzaak
„totum homogenum
slechts daar,
menheiten
modo
consilia
et felicitatem,
zijn stelsel te
op de H.
hij
„Varia sunt
:
Deze onderscheiding nu wendt Semler op
7).
om
Schrift als een
rationalistische
,
6 van
„ut inter homines genuina vitae emendatio promo-
hierin
manier aan
p.
omnia
sint diversa studia, sed
successu et sensu dei
rei
zijn persoonlijke
praefatio
Kayoiq et rationibus sententiae,
homines pacem,
inter
met
in zijn
zijn
;
accommodatie
die bij Jezus
discipelen en der schare
;
is
aan
en zoo ook
bij
accommadatie aan de zienswijze der eerste Kerken In de tweede plaats past hij gelijke onderscheiding
op de geschriften der Kerkvaders, Reformatoren en latere Theologen die allen op hun wijs het essentieele der waarheid in toe
,
altoos anderen
vorm geven
;
waaruit dan vanzelf het recht voor de
Theologi liberaliores wordt afgeleid tieele uit te
eeuw
past.
,
om
scheiden en voor te dragen in een
En
ten derde trekt hij deze
houding van den privaat-theoloog tot is
eene vereeniging, die een vast
en zoolang lijk
nu op hun beurt
hij
aantasten;
stel
lijn
zijn
vorm
dit essen-
die voor onze
ook door
tot
de ver-
Kerk. Zijn Kerk toch
symbolische Schriften
bezit,
deze Kerk dient, mag hij deze Schriften niet openmaar voor het overige moet de Kerk den privaat-
theoloog, evenals den privaat-leek
vrij
laten,
om
te
denken en
te
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 284](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's