Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 294
Deel een. Inleidend deel
; ,
Afd.
286
de
zoowel
religie,
aanwees
Hfst.
2.
§ 94.
III.
HERDER EN
haar algemeenen
in
LESSING.
vorm
„ Sectirenden "
als
en haar niet vergoelijkend bespreekt
,
,
maar waardeert
als
bestanddeel in het hoogste goed der menschheid. Dit
komt vooral
rangschikking van de drie hoofdfacultei-
uit in zijn
ten naar den eisch „der Vernunft".
würden
„Nach der Vernunft (d. h. obiectiv) Ordnung stehen: zuerst eines
die Triebfedern ... in folgender
Wohl
Jeden eiviges
;
dann das bürgerliche
Glied der Gesellschaft
als
Nach der Vernunft würde also wohl die Rangordnung unter den obern Facultaten gewöhnlich angenommene endlich das Leibesivohl
und
Iuristen,
natuurlijk
zuletzt
faculteit) zu controliren
.
Facultat"
Medicinische zelf
.
.
hoofdzaak
in
„die dazu
doen,
Theologische,
die
zuerst die
Kant
het
is
Faculteit te
.
namlich
finden,
statt
.
.
dient
weil auf
sie
om
(X. 269).
de philosophische
Wahrheit (der wesentlichen und alles
Regierung versprechen nur ein Moment zweiten Ranges ,
hiermee
Wat ,
is
is
zvaarheid?
,
dan verbeurt
pelijk karakter, en
over
" (p. 276).
ist
de heerschappij der Philosophie natuurlijk gevestigd.
Doet de Theologie dienst, ken
ankommt;
zum Behuf der
die NützHchkeit aber, welche die obern Facultaten
En
Maar
(de Theol., Iur. en Med.
Bedingung der Gelehrsamkeit überhaupt)
ersten
darauf die der
Waarheid
maar ze
om antwoord te geven op de vraag: om zedelijkheid aan te kwee-
niet
uitsluitend
hiermee tegelijk haar ernstig en wetenschapde Philosophie, die voortaan souverein
ziet ze
beslissen zal
,
de plaats innemen waaraan ze dusver ,
haar eere en haar belangrijkheid dankte. § 94.
Herder en Lessing,
Zag Kant
in
de Religie weinig meer dan een postulaat van de
Practische Vernunft,
en
in
de Christelijke waarin
dan de „statutarische" -vorm, feitelijk
is
Herder gaat
.
niet
de moraal, maar de
anders
Religion
„natürliche
bij
religie
1 '
Herder
voorop
de Christelijke religie niet de statutarische bolster waarin de ,
echte religie schuilt,
de
religie niet veel
optrad, geheel anders vindt ge beide problemen
opgelost. Bij
en
de
religie
maar de hoogste openbaringsvorm
kan opklimmen. Terugschrikkend voor de
kritische philosophie,
waarmede
nog
conflict
in
zoo tragisch
hij
kwam
op het eind ,
leefde
,
waartoe
ijzige kilheid
der
zijns levens te Jena
Herder
uit
de diepten
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's