GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 294

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 294

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

; ,

Afd.

286

de

zoowel

religie,

aanwees

Hfst.

2.

§ 94.

III.

HERDER EN

haar algemeenen

in

LESSING.

vorm

„ Sectirenden "

als

en haar niet vergoelijkend bespreekt

,

,

maar waardeert

als

bestanddeel in het hoogste goed der menschheid. Dit

komt vooral

rangschikking van de drie hoofdfacultei-

uit in zijn

ten naar den eisch „der Vernunft".

würden

„Nach der Vernunft (d. h. obiectiv) Ordnung stehen: zuerst eines

die Triebfedern ... in folgender

Wohl

Jeden eiviges

;

dann das bürgerliche

Glied der Gesellschaft

als

Nach der Vernunft würde also wohl die Rangordnung unter den obern Facultaten gewöhnlich angenommene endlich das Leibesivohl

und

Iuristen,

natuurlijk

zuletzt

faculteit) zu controliren

.

Facultat"

Medicinische zelf

.

.

hoofdzaak

in

„die dazu

doen,

Theologische,

die

zuerst die

Kant

het

is

Faculteit te

.

namlich

finden,

statt

.

.

dient

weil auf

sie

om

(X. 269).

de philosophische

Wahrheit (der wesentlichen und alles

Regierung versprechen nur ein Moment zweiten Ranges ,

hiermee

Wat ,

is

is

zvaarheid?

,

dan verbeurt

pelijk karakter, en

over

" (p. 276).

ist

de heerschappij der Philosophie natuurlijk gevestigd.

Doet de Theologie dienst, ken

ankommt;

zum Behuf der

die NützHchkeit aber, welche die obern Facultaten

En

Maar

(de Theol., Iur. en Med.

Bedingung der Gelehrsamkeit überhaupt)

ersten

darauf die der

Waarheid

maar ze

om antwoord te geven op de vraag: om zedelijkheid aan te kwee-

niet

uitsluitend

hiermee tegelijk haar ernstig en wetenschapde Philosophie, die voortaan souverein

ziet ze

beslissen zal

,

de plaats innemen waaraan ze dusver ,

haar eere en haar belangrijkheid dankte. § 94.

Herder en Lessing,

Zag Kant

in

de Religie weinig meer dan een postulaat van de

Practische Vernunft,

en

in

de Christelijke waarin

dan de „statutarische" -vorm, feitelijk

is

Herder gaat

.

niet

de moraal, maar de

anders

Religion

„natürliche

bij

religie

1 '

Herder

voorop

de Christelijke religie niet de statutarische bolster waarin de ,

echte religie schuilt,

de

religie niet veel

optrad, geheel anders vindt ge beide problemen

opgelost. Bij

en

de

religie

maar de hoogste openbaringsvorm

kan opklimmen. Terugschrikkend voor de

kritische philosophie,

waarmede

nog

conflict

in

zoo tragisch

hij

kwam

op het eind ,

leefde

,

waartoe

ijzige kilheid

der

zijns levens te Jena

Herder

uit

de diepten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 294

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's