Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 292
Deel een. Inleidend deel
,,
Afd.
284
Hfst.
2.
III.
KANT.
§ 93.
nach dessen bisher bei ihnen im Schwang gewesenen Glaubenslehren betreffen
und nicht Religionsglauben
,
blos den Kirchenglauben
De soms niet
verkeerde
leiden. Feitelijk steunt bij
keineswegs der Religion
tischen Vernunft,
„Moral
Religie.
ist sie
alle religie ,,
omtrent
,
bedoeling
zijn
op de moraal en de moraal
Die Moral bedarf zum Behufe ihrer
sondern
sich selbst
,
vermöge des reinen Prac-
gen ug". Uit Moraal echter volgt
unumganglich zur Religion wodurch
also führt
erweitert, in dessen Willen dasjenige
was zugleich der Endzweck des Menschen
sein
kann und
Endzweck
Deze op de moraal steunende Religie maakt
5, 6).
wie nur Einen Gott, also auch nur eine Religion die
moralisch
rein
wortelen
ist" (p.
123).
voordoen
als
op Openbaring rustende
Gesetzgebung,
aller
.
X.
denken können
,
,
die zich
,
maar toch „ ist
die reine
dadurch die Wille Gottes ursprünglich
unserem Herze geschrieben
dingung
W
dass wir,
wel staan daar nu naast of
daarin onderscheidene Statatarische Religionen
moralische in
En
,,
ist
(Vorrede
soll
zur Religion innerhalb der Grenze?i der blossen Vernunft" S. p.
sie
,
machthabenden moralischen Gesetsgebers ausser
sich zur Idee eines
dem Menschen
,
voorstelling
Kant
op den categorischen imperatief. selbst
297.
Kant bezigt en waardoor hij in komen met de gangbare terminologie, mogen dan
een
tot
Menschen), mithin
(für allen
p.
sterke uitdrukkingen die
het gevlei poogt te
ook
angehen"
ist,
nicht allein die
unumgangliche Be-
wahren Religion überhaupt, sondern
sie ist
auch das,
was
diese selbst eigentlich ausmacht, und wozu die statutarische nur das Mittel ihrer Belörderung und Ausbreitung enthalten kann "
Zoo
Kant de orde omgekeerd. Niet de theologia maar de theologia revelata (werkelijk zoo bedoeld of alleen zoo genoemd) strekt slechts als middel, qm.de natuurlijke religie, die schier geheel (p.
123).
dus
is
bij
het aanknoopingspunt voor de theologia revelata
naturalis
is
identisch
met de moraal
En
,
die hij
breiden en in stand te houden.
Evenals
aan de Theologische
meer 1
faculteit
positie
orthodoxen October
die zin
1794,
begrepen
aanwees.
Semler besefte namelijk ook Kant, dat
had met de Staatskerk, van
uit te
verband hiermede nu moet de zonderlinge
in
worden
in
is,
,
hij
te
rekenen
door koning Friederich Wilhelm weer
werd waarin
geleid.
Kant
Het koninklijk op
zijn
vingers
rescript
getikt
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 292](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's