GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 141

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 141

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

;

Afd.

maant

bestrijdt,

zettelijk

Hfst.

2.

hij

ERASMUS.

§ 64.

III.

133

op frisschen toon en met den gloed

der overtuiging tot een breken met de heerschende denkwijze een ,

werpen van de Scholastiek, en een kloek terugkeeren

opzij

H.

Schrift,

betrouwbare kenbron van

eenig

als

tot

de

de Philosophie

van Christus. In deze ééne gedachte: de Philosophie van Christus dan ook

trekt hij

de kracht van

al

als Christelijk-linguistisch

De

van Aristoteles.

op

leven

den weg

en

op

die

hic

,

van Christus profectus

coelo

e

te

autor;

absolute

solus

waarachtig geluk.

oude heidensche

zij

ab

quasi

tam involuta

possint

(p.

184). Hij ergert zich er aan, dat

der Schrift

is

quaeso simile

hem

zoo

is

rijk

dan

dissentio, qui

linguam transfusas,

,

zeggen: „ Optarim

legant Paulinasepistolas

zoo menig theoloog

de H.

in

Schrift.

en goddelijk, dat

Scoto, quid simile in

in

istis

daarom dat

docuerit, ut vix a pauculis theologis

omnes mulierculae legant euangelium

en Averroës beter thuis

cum

salutis

solus exhibere

Hij wil

182).

Hij gaat zelfs zoover van te

intelligi."'

„ Certe solus

humanae

praestitat, quicquid docuit;

idiotis legi divinas litteras, in vulgi

Christus

?

docere potuit,

est doctor; solus certa

de H. Schrift zal lezen. „Vehementer ab

nolint

leeraren,

niet liever alle kracht be-

vernemen wat waarheid

potest, quicquid promisit" (Parac/esis p. ieder

stelt zich

de problemen van het

,

aeterna sapientia; solus salutaria docuit unicus

sit

ut

is

bij

punt gedwaald hebben, en

elk

om

,

te wijzen tot

Waartoe dan deze philosophie gezocht steed

betoog saam en

zijn

lijnrecht tegen de Philosophie

taak der philosophie

lossen

te

Humanist

hij

"

in Aristoteles

Dit Evangelium uitroept:

Thoma?" En van

,,

Ouid

de heilige

„ Cur non in tantis autoribus philosophamur omnes? Quini hos sinu circumferimus, hos semper habemus in schrijvers vraagt hij

manibus, quini

Cur maior

in

:

his

venamur, scrutamur, disquirimus assidue?

vitae portio datur Averroi

Hij verbiedt

daarom de

quam

Euangeliis?"

193).

(p.

studie der andere philosophen niet.

„Non

quod horum studium damnem, qui

in argutiis

laude exercuerunt ingenii sui vires

nolim enim offendi quenquam

;

huiusmodi non sine

sed quod existimem et vere, ni fallor, existimo,

nam

illam Christi philosophiam

ex euangelicis alle

libris" (p.

magistraten,

alle

,

non aliunde

190). Hij acht het

geestelijken

en

alle

puram

ac germa-

felicius hauriri,

daarom den

quam

plicht

van

onderwijzers, dat zij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 141

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's