Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 456
Deel een. Inleidend deel
Afd.
448
Hfst.
2.
III.
HEINRICI.
137.
§
en deze predikanten vormen laat door een buitenkerkelijke,
stelt,
alsdan
haar levensbeginsel vijandige macht. Daargelaten dus
aan
de vraag of er nog organisch verband aanwezig
Theologie
der
oog
zocht, springt het in het
leidend
is
,
zoo de eenheid
in een buiten haar liggende overweging wordt ge-
motief voor
hoe wat Heinrici bedoelt hoogstens
,
,
kan
Theologie
de
en den drang naar
zijn,
wetenschappelijke beoefening der Theologie kan doen geboren wor-
maar
den,
de
nooit het centrum van haar leven kan
Theologie dan ook
verklaart
hebben aangestipt durch
die
organisme
geen
na
zelf,
hij
,
zijn. Feitelijk is
veelmeer aggregaat
hem ,
en
veelzijdigen inhoud der Theologie te
den
„Diese Mannigfaltigkeit wird zusammengehalten
:
Beziehung
alles
Einzelnes auf die wissenschaftliche Ver-
mittelung der Bildung, welchedenDienerderKirchefiirdieGeist.es-
machtige Ausübung seines Berufs ausrüstet" In verband hiermede kan
hij
in
10).
(p.
de Theologie
wetenschap dan
als
ook geen anderen systematischen bouw ontdekken dan dat
er twee
,
groepen van vakken
zijn
,
waarvan de ééne een
Er
een normatief karakter
bezit.
leden en in het heden
achter
,
ligt
ons in staat, deze stof
studiën stellen
,
de andere
een positieve stof in het ver-
om
voor en
,
historisch
in
ons
,
en de historische
ons op te nemen. Maar
Immers de stroom van het Christelijk leven die uit het verleden tot ons komt, en waarop we zelven drijven, moet ook in de toekomst zijn loop hebben, en wij zelven hebben
hierbij
blijft
daarop
het
actief
niet.
te
in
Om
werken.
getuigen en te handelen hebben
norma
zekere
ontleend, een
norma voor wat de vakken deelt
hij
,
nu
te weten,
moet
er
aan
norma voor wat
leeraar als zoodanig doet.
dan nogmaals
und Kirchengeschichte
(p.
25).
in
hoe we daarbij
dit
te
verleden en heden
allen getuigen
Onder de
,
en een
historische
tweeën: Biblische Wissenschaft
Deze scheiding motiveert
hij
op de
op het onderscheid dat bestaat tusschen het normatieve karakter van allen oorsprong en het genormeerde karakter van alle leven, dat uit dezen oorsprong zijn proces naar zijn bekende wijze, door
einddoel voortzet.
voor
hem
niet.
onderscheidt (p.
36),
hij
te wijzen
Een hoogere
Wat nu in
waaronder
beteekenis heeft het Canonische begrip
deze Biblische
haar drie deelen hij
:
Wissenschaft aangaat, zoo
i.
verstaat a. Biblische
de onderzoekende vakken
Sprachkunde
,
b.
Biblische
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's