Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 319
Deel een. Inleidend deel
, ;
Afd.
.
.
.
non
artes,
,
omkeeren.
sophistam
et securius
facul-
tantum adnitor, inter
,
usum
et
Schrift aangaat, wil hij de orde
dan de
en
omnibus
,
1 I
contrario in abusu mali intersit
dogmatiek
Eerst
enim arbitror esse
testor. Illud
,
inter artificem et
abusum et quantum in usu boni et non sileo" (fol. 169 verso). Wat de slechts
3
nullam denique honestam
Ipsas utiles esse et honestas
ostendam discrimen
ut
LATOMUS EN LAURENTIUS.
§ IOO.
III.
non linguas,
hendo, tatem
Hfst
2.
„Melius
Schrift.
catholicae doctrinae
fidei et
communibus regulis inbutum esse tyrunculum Scripturae doctorem futurum, priusquam ad Scripturam accedat intelligendam " (fol. 170). ,
En
even weinig
principieel
vakken
philosophische
als
;
linguarum
tribuit rhetoricae et peritiae
dialecticam
,
verzet
zijn
is
hierin bestaande
metaphysicam
et
ten
opzichte
dat
,
„ plus
nos autem magis necessariam
,
moralis philosophiae peritiam arbi-
tramur; non nostra autoritate, sed Augustinum sequuti "
Erasmus
van de
Erasmus
wil naar de Schrift en de
(fol.
171).
oude Patres terug vooral naar ,
Latomus nu keurt dit wel niet af, maar is er tegen „ ut theocandidatis Canonem Sacrum et theologos veteres ita praedi-
Origenes. logiae
Thoma, Bonaventura, Alexandro, similibus, prorsus avocent, censentes manifeste perditam eam vitae partem, quae istis impenditur" (fol. 159 v.). Men kan dus zeggen, dat Latomus cent, ut eos a
terecht
tegenover de humanistische voorliefde voor den schoonen
vorm op
dieper inzicht drong, en tegenover Erasmus' apriorisme
opzichte
ten
van de Schrift het
maar een eigen standpunt neemt
Wel
vindt
men
dit bij
recht hij
der historie handhaafde
niet in.
LAURENTIUS DE Villavicentio
recte formaiido theologiae studio libri IV,
1575, althans voor zooveel
men
Antwerpiae 1 565
dit zijn eigen
,
et
in zijn
De
Coloniae
werk noemen kan Eigen1
toch deed Laurentius weinig anders dan Hyperius encyclopaedie
lijk
meestal letterlijk copieeren
en met inlassching van in
het
Avertlssement
,
(p.
,
3) feit
voor
zijn
op de kaak
,
in
Methode pour étudier stelt,
la
en deswege Lauren-
verband met de uitlatingen en wijzigin-
Laurentius eigen standpunt uitkomt.
zag het gevaar
van wat kettersch klonk
terdege doorstrijkt, verzuimt echter op te merken,
dat juist door dit plagiaat
gen
uitlating
zijn eigen kerkelijk standpunt. Dupin, die
Théologie (Paris 17 16) dit tius als falsaris
met
in
,
Ook
Laurentius namelijk
dat van vrijere theologische studie voor de
Kerk
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's