Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 113
Deel een. Inleidend deel
;,
Afd.
Hfst
2.
Hiermee echter kon
III.
DE MYSTIEK.
§ 55.
105
ze het gevaar niet bezweren, dat in het optreden
van een zelfstandige Scola voor haar macht over de geesten dreigde.
kwam
Dit gevaar
van drie kanten
tegelijk.
Vooreerst van de facultas
en de facultas medicinae, doordien de meeste professoren
artium
in deze Faculteiten
de heidensch- naturalistische wereldbeschouwing
waren toegedaan, en aan deze
hun
bij
schonken
leerlingen ingang
nog wel met behoud van den kerkdijken vorm, zoodat er ook in deze faculteiten praedicatiën werden gehouden; maar juist daarom In
verleidelijker.
te
Faculteit en die der Decreta
van de
formeel en materieel op de beginselen
,
historie teruggingen, en hierdoor in het licht stelden
toenmalige Roomsche
dogma en
En
eindelijk niet
den kring der Litteraturen en Medici
zich in
wereldsche levenswijs vestigde
Roomsche Kerk een scherp
,
die
met het
De
,
geoorloofd verdedigd, soms
als
minder doordien
spoedig een meer
al
ascetisch karakter der
maar hetgeen
;
den erkenden levensregel streed
kringen
hoe het
contrast vormde. Niet alsof ongebon-
denheid niet ook den Clerus ontsierde tegen
,
het toenmalig streven der Papalisten
van jongeren oorsprong was.
eerst
de Theologische
de tweede plaats doordien
bij
den Clerus
werd
in
deze universitaire
zelfs
als
normaal geprezen.
van Athene tegen Jeruzalem.
strijd
In dien strijd nu behaalde het edele drietal d'Ailli, Gerson en de
Clémanges onrechte
als
men
wel ten
principieele tegenstanders der Scholastiek heeft voorge-
daar ze hun eigen denkbeelden scholastisch uiteenzetten
steld,
die
onverwelkbre lauweren; mannen die
zijn
daarom van zoo hooge beteekenis
zaamheid van de
zijn,
omdat
ze
intellectueele Scholastiek ter afwering
;
maar
de ongenoeg-
van de paga-
nistische beginselen en ter bestrijding van de paganistische levenswijs
helder inzagen. Evenals de meer intellectueele Scholastiek
pogen
er
op gericht,
om
waarheid der Christelijke dat
de
hun
distinctiën
intellectualisten te
is
ook hun
door vaak kunstige denkgymnastiek de religie
dit
te
beveiligen
;
maar
ze zien in
eenzijdig doen, door eenerzijds in
te
en anderzijds
overdrijven,
de
psychologische
Lombardus en Thomas komen ze op voor het gezag der Roomsch-Katholieke Kerk en verdedigen ze haar majesteit maar ze zoeken den grondslag voor dit gezag meer in Christus en in de Schriften dan in de rechtstreekstudie
van het gemoedsleven
te
verwaarloozen. Evenals
;
,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's