Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 371
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
viteit
en
,
Hfst.
2.
„
Ohne
diese
heuchlerisch und
und der
ihr
Kommen und
perfid,
tot de Religion
intelligenten
,
als
Dit vat
hij
8).
(p.
den
Uit deze
„Wechselrapport
God
die Fahigkeit der Religion " (p.
10).
zóó op, „ dass von natürlicher Reli-
zin
het begrip Offenbarung als
,,
(p.
12).
Dit
mit der Religion
mögliche, vvirkliche und nothwendige anerkannt". Per eminen-
Gott
als
dom
deze openbaring
is
offenbar
geworden"
zich als
16).
(p.
Het organisme waarin
eminent ontwikkelt
is
de
Kerk;
overwonnen en het levende rapport met de
De wetenschap ,
is
als
:
het Scepticisme
obiectiviteit
gevonden is
zijn
als be-
im Werden
(p.
het formule „die gründliche und lichte Erkennt-
,
20); en
begriffen
uud klarer
(p.
de Openbaringsfeiten en de
und Fassung der Offenbarungsthatsache
rungsinhaltes "
(p.
nu de
mit sich selbst im Processe des Gedankens vermittelter "
Openbaringsinhoud
tiefer
dit Christen-
waar deze met
eerst is
in ihr
„der wahre Obiectivismus
Het materiale van deze Theologie
niss
„als worin
of „gründliche Erkenntniss der Religion "
Theologie, die te defïnieeren wusster
,
Wahrheit und das Leben der Creatur und
die ist
het Christendom gegeven
in
haar goddelijke autoriteit optreedt en geloof vindt,
19).
in
,,Aus und von sich hat die Creatur
noch
,
Roomschen
in
hem dan op
tiam nu
18).
zur Theologie
sie aller,
nach der Wahrheit die Rede nicht sein kann"
brengt
vast.
hier menschlichen Creatur", en wel
,
uitgaande.
Wirklichkeit
die
gion
hem
rapport niet van den mensch naar God, maar van
een
naar den mensch
als
dan op
hij
363
dien grond staat de hypothese
liegenden Sünden, schuldig halten"
hypothese klimt
nicht
Op
van de Theologie voor
Vorwegnahme müsste man
Scepticismus
als
studie
alle
bij
unvernünftig,
Gottes
DREY, KLEE EN BÜCHNER.
113.
§
rapport heet geloof.
dit
van het geloof
für
III.
,
da
daarom
is
und des Offenba-
de Theologie
,,
fortwahrend
einerseits der Offenbarungsinhalt sich
immer
und anderseits der creaturliche Geist
aufschlieft,
immer höhern Entwickelung fahig ist" (p. 23). De individueele beperktheid van den enkelen Theoloog maakt echter het onderscheid
einer
noodzakelijk tusschen hetgeen een iegelijk slechts summarisch en het-
geen
hij
speciaal onderzoekt
macheriaansche formule: einen die
dieser
andern
;
en zoo
bis
tot
de Schleier-
„Jeder auf Theologie sich Legende
Zweige vollkommen aber
komt ook Klee
,
wo möglich
soll
bis zur Virtuositeit
zu einem gewissen ehrbaren Grade inne zu
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 371](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's