Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 246
Deel een. Inleidend deel
,:
Afd.
238
Hfst.
2.
§ 83. CLARISSE.
III.
accurate exponerent, cavente (quod Inspirationem vocant),
minus usos
constet"
fuisse
dus weer
Schijnbaar wordt de
236).
(p.
oud-Gerefbrmeerden
in
Scriptura
S.
zin fons unica. Hij schat ze toch
ceu fons perennis, ex qua, quicquid ad divinitus revelatam religionis
doctrinam
,
petendum res
ad
adeoque ad Theologiam Christianam sit".
Toch
pertinet
,
,
unice
door beperking van de inspiratie tot de
is
religionem pertinentes de eenheid der Schrift reeds gebroken,
en dus aan de ratio het recht van schifting toegekend. Zoo treedt
dus nu de Critica Sacra op
om
realis,
en
het
echte
goud
echt
als
keuren, waartoe Clarisse de ge-
te
dusgenaamde Isagoge op de H.
heele
Na
237), zoowel de Critica verbalis als
(p.
het valsche uit te werpen, het bedorvene te verbeteren
Schrift rekent (p. 237-272).
de Critica Sacra volgt dan de Hermeneutica Sacra die volgens ,
gemeene regelen van
Clarisse wel aan de
alle uitlegging
gebonden
is maar toch aan het bijzonder karakter der H. Schrift een eigen vorm ontleent, met name bij de uitlegging der Profetische boeken. ,
Tot op zekere hoogte gelden
uitlegging
279).
(p.
dan ook een mystieke en typische
laat hij
Onder de Pars
historica (p. 311
subsumeert Clarisse niet alleen de Historia Biblica
maar
op zekere hoogte ook de
tot
het reeds
verder
bij
de
hem
historie der godsdiensten
heet; voorts de historia doctrinae et
antiquitates sacrae et ecclesiasticae
tot
de Philosopha Theologia, die
en
waaronder
Biblica
hij
moralis.
Toch
Vandaar dat
zelf
titel
nu
natuurlijk
,,
quia
aut pravae
hij in
verendum
ita
tractari,
beslaat,
suspicionis
praebitura sit"
deze inhoudsopgave dit deel wel als
rationalistische
„Ouoniam enim duplex potest
40a
ut
fons
ne dictionis
est,
in zijn
van Theologia systematica voorzichtiger keurt. zijn
blz.
blz.
min of meer voor den naam van
„Theologia philosopha (systematica)" aanduidt, maar
den
op
hij
,
hij
ambiguitas erroris ansam (p.
de Bijbelsche Geo-
de Symboliek de Polemiek en de Theologia
,
deinst
„Theologia philosopha" terug,
400).
gelijk ;
minder dan 154
niet
,
dogmatum en
saamvat de Theologia naturalis, de Theologia
de Dogmatiek
,
,
En dan komt
graphie, Chronologie en Genealogie.
— 399)
et Ecclesiastica,
est
elaboranda
,
En
boek
hier
zelf
komt
grondgedachte weer boven Ratio
et Revelatio
,
Theologia
materia vel ex alterutro fonte
seorsim hauriatur, vel ex utroque coniunctum. Si prius praefertur
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's