Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 335
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
Hfst.
2.
§ IO4.
III.
DU PIN EN GERBERT.
ibidem 1753 Principia theologiae Symbolicae ;
giae mysticae
moralis et canonicae
,
,
1758 Principia Theolo;
alle drie insgelijks
,
327
van 1758; en
van 1759; behalve van speciale geschriften over onderdeden van deze vakken.
eindelijk in zijn Principia theologiae Sacramentalis
nog
in
tal
Hoofdzaak nu
ook
is
bij
Martin Gerbert, dat
de taak van de
hij
wetenschap afscheidt van de roeping des geloofs. Voor het geloof staat de
inhoud der Openbaring volstrekt vast
in zichzelven
maar
;
de wetenschap komt tot het aldus gegeven obiect met den denkenden geest
en moet daarom beginnen met het onderzoek naar de bronnen
,
de kennis dezer Openbaring ons
waaruit
voorts tot taak in deze
lijk
,
om met
gegevene
De Theologie
stof in te dringen.
Openbaring betuigd
in
de Traditie gegeven
de
(Werner
is.
hem
alzoo
men, een bewijsvoerende en
p. 180).
in
de H. Schrift en
Hierin nu stond Gerbert ,
terug te gaan
fontes
is
de toen heerschende Scholastiek over die zonder
principieel tegen
op
en heeft
de goddelijke dingen, die ons door
zijn, of wil
verklarende uiteenzetting van de doctrina, die in
;
ons menschelijk bewustzijn zoo diep moge-
een wetenschappelijk inzicht
de
toegekomen
is
Openbaring oefende
,
dan dat
,
meer haar spelend vernuft aan de
,
ze een
poging waagde
,
om
den inhoud
der Openbaring door te denken. Niet alsof Gerbert of het positieve
karakter
denkarbeid loochende,
systematischen
hem
of ook de noodzakelijkheid van dezen
Openbaring,
der
om, aan de hand der wetenschap, Openbaring realiteit
in te
dringen
iets
;
in
hem onmiskenbaar,
het wezen en den grond der
wat hem
zelfs verleidt
,
om
voor de
der Openbaring bewijs op te sporen en dit te zoeken deels
het geloof, deels in den inhoud zelven der Openbaring.
in
Die inhoud
Gods vindt bilis
S.
maar
hij
(p.
is
hem
Woord Gods;
en
dit
Woord
en Traditie, doch zoo dat beide aan de
in Schrift
en
het
zij
toch
is
de interpres
infalli-
alleen haar besluiten en uitspraken ijken
183); een ijk, die wel zonder den Paus niet
te
geven
die toch zijn hoofdkracht ontleent aan de Concilièn zelve.
Wat nu op en
zoodanig
Scripturae,
de traditie ,
als
der Kerk gebonden zijn;
uitspraak
is
maar deze denkarbeid was
middel, geen doel, en de neiging was in
Theologiae exegeticae
deze Principia
als
Dogmatiek
Symboliek volgt, trekt minder de aandacht, omdat noch
systeem (dogmatiek), noch
zijn Catechetiek
zijn
en Polemiek, gelijk
hij
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's