Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 419
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
und
(p.
(p.
4).
maar
teelen,
van de
tenis
noch
hij
Menschen
des
als
Gott"
mit
De
religie
gaat
uit
van de erken-
Gods, en heeft zoowel een obiectieve
realiteit
Wis-
verstaat hij dan onder
speculatieven noch in sentimen-
in
positieven zin.
in
4II
oder kürzer, die Religion
ist,
Lebensgemeinschaft
neemt
Dit
ZÖCKLER.
§ 128.
III.
Ter nadere bepaling
3).
„die
Religion
Hfst.
Religion
mitgetheilte
senschaft"
2.
een
als
subiectieve zijde. „Die Gefühls- und Denksphare des Religiösen Bewustseins hat sie ebensowohl im Bereich wissenschaftlicher Darstellung zu erheben, wie die practisch religiöse" (p. 5). Toch wil hij
Theologie
niet
delijk
algemeen uiteenzetten, maar zeer bepaal-
in het
En
Theologie.
Christelijke
wel
komt
hij
hierbij
absolute tegenstelling tusschen ware en valsche religie,
niet tot
de
maar toch
evenmin vrede met de zienswijze, die aan de Christelijke alleen een vergelijkenderwijs hoogere plaats toekent. Deze
heeft hij religie
zienswijze
„betont
nicht
genügend das den
Heiland
vor allen
übrigen Religionsstiftern Unterscheidende seine absolut übermensch,
Dignitat"
liche
een
proces,
(p.
verwerpt dan ook het denkbeeld van
Hij
6).
dat allengs boven de Christelijke religie zou kunnen
Wahrheit lassen
uitgaan. „ Als göttlich geoffenbarte die
die
Theologie zu
bearbeiten
die Lehrstoffe
obschon triebkraftig und
hat,
entwickelungsfahig im höchsten Grade, doch eine materielle Ver-
vollkommnung oder gar hörerer
eine
Verdrangung durch neue Erkenntnisse
Art auf keine Weise zu
"
8).
(p.
In dit verband
is
„die
Evangelische Theologie " dus niets dan een zuiverder vorm waarin ,
deze
Theologie tegenover de Roomsch-Katholieke optreedt
(p.
9),
waarbij echter de lichtzijde van het Roomsch-Katholicisme niet enghartig
mag
verdonkerd. Dit doel nu wordt
de Evangelische Theologie zich ontwikkelt
Hecht de Roomsche Godgeleerdheid
uit
z.
i.
het best bereikt, zoo
den Lutherschen wortel.
het meest aan het Sacrament,
en de Gereformeerde Kerk, naar de uitspraak van Klaus Harms, te
eenzijdig
aan de Schrift, het
is
de Luthersche Theologie,
die,
beide eenzijdigheden mijdende, beide gelijkelijk tot haar recht doet
komen. Het confessioneele en het denkbeeld
om
verschil
mag dan ook
niet prijsgegeven
terug te gaan op een vroegere ontwikkelings-
phase, waarin deze verschillen
nog
niet
zoo scherp geteekend waren,
verwerpt hij als onhistorisch. Hij wil alzoo „eine Bekenntnissmas-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's