Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 173
Deel een. Inleidend deel
; ,
Afd.
2.
op het oog
Hfst.
III.
dan wel de Theologie
heeft,
Vandaar dat
belijdenis.
en van het Kerkrecht
de
predicatie
concionem
,
en
,
en
,
saamvat
ééne § getiteld
opnoemt,
Zoo methodum
Theologicis
in
possit carpere.
sed
„ld
hij:
Tu,
hij
opgaan
feitelijk
niets
cum vicinis Ecclesiis" mag dan het oog ook
in het technisch -formeele,
meer
hij
zijn
formeele techniek aanprijst.
mihi
.
fuit
stuit,
Satis
.
.
de
en voorts
hem aangebrachte
door
quem nemo sit
nisi SwcijcnVocpö?
neque aures solum
gustum huius aureae ad
(Epist. ded.
lect.)
goed, dat
zeer
wist
maar
dit schrikt
„errorem
putas,
Catechetiek
Homiletiek en
,
Theologia
Van
deze
voorop plaatsen van de Theologia
dit
hem
sat
„Erras," zoo roept
niet af.
crassum,
op tegenspraak zou
Naturalis
?
.
.
.
.
stuiten
hij zijn bestrijder
illum Theologi titulo insigniendum
si
Locos Communes a primo limine
qui
Toch
wijzigingen liep de laatste spoedig
naturalis als een afzonderlijk studievak
toe,
et
en erlangde alleen de eerste principièele beteekenis.
vanzelf dood, Hij
let
propositum, talem nempe
Ascetiek verkeerdelijk onder de dogmatische vakken trok. beide
men
zoo
wat
dat hij aan de Theologia naturalis een
dan
,
,
praesit, in
iets
indigitare,
adverte
plaats aanwees
pastoris post
„ut Presbyterio
plusquam aureae methodi praebuisse." eigen
officio
lector, igitur arrige aures,
animum etiam
deed
de
:
te
op de verwaandheid, waarmee schrijft
,
zijn helderheid,
te zeer
dat Alstedt's arbeid ontsiert;
toch
inhoud der Christelijke
Exegese van de Historie
ut coniuncte vivat
;
voor
voor het
165
van den ambtsdrager, buiten
alle plichten
in
daaronder
Bij allen lof
gesloten
niet
als
zwijgt van de
hij
visitationibus defectus indicet (p. 304).
JOHANN HEINRICH ALSTEDT.
§ 70.
Forsan
obiicient
,
salutavit.
entia
non esse multi-
At vero
plicanda sine manifesta necessitate. Rectissime.
Ubi vero manifesta
necessitas flagitat, ut distinguat ars, ubi ipsa rei natura distinguit.
Quid
igitur attinet,
corpus Theologicum vel lancinare,
miserabile chaos efhcere"
De Theologia
(p. 9, 10).
naturalis
vel is
ex eo
hem
die
theologie „quae procedit e principiis naturalis intellectus lumine notis,
humanae modo";
pro rationis alias
arcana
lumine
,
fidei,
modum" natuurlijke
(p.
terwijl
een kennisse biedt
supra 36).
(at
,
de Theologia supranaturalis
„ quae procedit ex
principiis notis
non praeter, non contra) humanae
Uit dien hoofde
Godskennisse
als
een
komt
rationis
hij
er tegen op, dat de
onderdeel
van de Philosophie
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's