Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 297
Deel een. Inleidend deel
Afd.
Hfst.
2.
Ewigkeit, der
III.
tönet"
in ihr
HERDER EN
§ 94.
(ib.
60).
p.
LESSING.
289
Dit maakt Herder dan ook
bang voor den nadeeligen invloed dien de philosophische
faculteit
,
op
de jongere theologen uitoefent. „Der schadlichste Fehler der Uni-
Theologen
für junge
versitaten
liegt
—
waarom
113); reden
raadt
,
144
(p.
Met zijn poëtisch idealisme tegen de Dogmatiek, vooral
vv.).
,
gekant
Woord „Das
hebben.
en wat dat
Woord
niet
dan na vooraf tegenin
is Studium der menschlich " {Brief das
beste studium des Gottesgelehrtheit
Theol.
betr.
p.
I.
ist
Zonderling valt dan ook
1).
schijnbewijs voor de waarheid der H. Schrift
zijn
Hij stelt daarbij
uit.
de vraag: „ob die Geschichte dieses Volkes Israël wahr
?
sei
" (B.
Maar dan, zoo con-
Dit kan, acht hij, niet ontkend.
185).
haar tus-
tot vehikel dient onderscheiden
Bibel , und das beste Lesen dieses Buchs
Studium der
in
wil hij dat alle theologische studie
,
over dien Bijbel zijn vrijheid te hebben gehandhaafd, door
schen Gods
p.
(p.
en wil dat de jonge student terstond met de Theologie beginne
op den Bijbel geconcentreerd worde, doch
I.
nicht
verlenging van de gymnasiale studie aan-
hij
haar scholastieken vorm
te
—
herausgesagt
frei
der theologischen sondern in der philosophischen Facultat"
in
cludeert hij, „so sind auch die Schriften wahr, die die Geschichte
Volks so naturvoll, aufrichtig, simpel, einzig beschreiben
dieses (p.
186).
En
zijn die schriften echt
dieser Schriften
wahr denn ,
er
ist
„so
ist
endlich auch der Geist
nur der Geist des Volkes und seiner
Geschichte .... Die Geschichte beweiset die Schrift
Geschichte" (p.
heden willen
(p.
187).
verdiepen,
te
lassen sie uns
,
Die geest
en zonder zich nu
190),
Bücher gab
,
roept
boeken sein
betreft,
Buch,
sorgt"
(p.
uit:
„Urn Gottes und unser Geiste folgen
Voor vraagstukken, de
Wat
,
,
ein
199).
Een
selbst
der uns diese
so vertraut
und so
canoniciteit rakende,
de copieering en bewaring dezer
„Gott sorgte für sie, wie König für die Aufbewahrung
zegt. hij:
wie
die Schrift die
dan de geest van het Monotheïsme
der uns in ihnen so anschaubar
dan ook geen oog.
,
dogmatische of critische moeilijk-
dem Gott und
natürlich redet" (p. 197). heeft hij
is
in
hij
"
ein
Autor
für
seines Willens
ongetwijfeld in beginsel juist standpunt, zoo
Herder maar oog had gehad voor de verduistering der rede door de zonde en het wederbarend karakter van den Heiligen Geest. „Geist der Schriften" daarentegen
bij
Herder
niets
is
Nu
deze
dan „der Geist 19
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's