Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 403
Deel een. Inleidend deel
Afd.
ook
Hfst.
2.
de indeeling tot haar recht
in
§ 124. RaBIGER.
III.
te
395
doen komen. Geheel deze indeeling
weinig meer dan een looper, die imitatis mutandis op elke posi-
toch
is
tieve
wetenschap kan worden toegepast; en ook Rabiger
in
er niet
geslaagd de fouten te mijden waartoe zulk een onbruikbare indee,
Zoo
bijna noodzaakt.
ling
deze onderverdeeling: §
meneutiek; §
is
§
inleiding en indeeling
1.
Linguïstiek;
Bijbelsche
3.
Joodsche oudheidkunde; §
5.
van de exegetische Theologie
geeft hij
§ 2. Bijbelsche
;
Her-
Bijbelsche critiek;
§ 4.
Joodsche geschiedenis; §7.
6.
Bij-
Exegetiek; § 9. Bijbelsche Theologie als § Religionsgeschichte en in § 10. Die drei Theile der Theologischen belsche
Isagogiek;
8.
;
dem Leben
mit
Religionsgeschichte
Jesu.
nu
Dit
geen exege-
is
tische Theologie, maar een blijkbare vermenging van exegetische
en historische vakken
waardoor aan de tweede rubriek der
,
rische Theologie haar wortel
Kerk
incidenteel
wordt afgesneden
met een nieuwe
liek
ook de
historie der
histo-
de Christelijke
historie te laten optreden.
In zijn aldus verminkte historische Theologie
kerkhistorie
,
om
neemt
hij
dan met de
Dogmatische ontwikkeling, de Symbo-
de Patristiek en de Statistiek op zonder te beseffen dat de Sym,
,
boliek
,
ook een
zeer zeker
,
historie heeft
,
maar behalve
dit historisch
belang , ook blijvende beteekenis bezit voor de Dogmatische ontwikkeling. In zijn systematisch deel coördineert hij
gion
",
die
nu natuurlijk
historische Theologie
schoven
als
i.
niet uit het resultaat der exegetische
die
hij
;
en daarna
bevreemding wekt de
als
zit
didactische,
,
,
,
en
wordt ge-
komen dan de Dogmatiek en
dan ook nog
Ecclesiastiek
Organisationslehre
Cultuswïssenschaft
in
,
philosophisch vak
Kirchliche
die Theorie der Reli-
wordt afgeleid maar, hiertusschen
de Ethiek. Het meeste systeem Theologie,
,,
in zijn practische
opvat, en die
2.
Cultuslehre,
hij 3
.
indeelt in
Kirchliche
en 4 Kirchliche Didactik waarbij het alleen dat de Homiletiek en de Catechetiek niet onder ;
.
maar onder de
waar toch met name
bij
Cultusvakken
zijn
opgenomen,
de Catechetiek moeilijk valt
in te zien,
welk element van cultus hierin ter sprake zou komen.
Het standpunt door Rabiger ingenomen wordt bepaald door streven,
zijn
om het subiectieve element van Schleiermacher's Gefühls- theo-
logie te verbinden
met het betrekkelijk recht der speculatieveTheologie,
en aan de Theologie zeker positief karakter
te laten. Hij
geraakt hiertoe
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's