Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 134
Deel een. Inleidend deel
Afd.
126
2.
Hfst.
DE REFORMATIE.
§ 62.
III.
zou de paganiseering van het denkend Europa verhaast
Van
zijn.
Theologie ware geen sprake meer geweest. § 62.
De
Maar
Reformatie.
15 17
kwam;
brak aan; de Reformatie
en eer drie jaren
over het waagstuk van Wittenberg waren heengegaan
was Erasmus'
,
roem getaand, en klonk de naam van Luther door heel Europa. Want wel reageerden Erasmus en Luther beiden tegen de Christelijke wereld
,
waarin ze optraden
;
edoch waar Erasmus op Demosthenes ,
en Cicero terugging, ging Luther terug op de
Erasmus en
eerste Christelijk leven.
schoonste
het
leverd
,
Bij
maar Luther wierd ,
in geestdrift
en
in zijn teedere consciëntie
hart.
Humanisten dweepten met
ontstoken door het religieus
dat in de eerste Christelijke
Erasmus school de kracht
geboren
Kerk had geblonken. kop bij Luther
in zijn fijnbesneden
,
door den Heiligen Geest weder-
in zijn
Vandaar dat Erasmus de
ijdelheid der geletterden,
maar Luther de dankbare trouw van het vrome volk op kreeg, en, dank
Toch zou
zij
van het
Oudheid op aesthetisch gebied had opge-
wat de
en ethisch ideaal
zijn
Classiciteit
die toejuiching
zijn zijde
van het Christenvolk, overwon.
Luther's triomf nog schooner zijn geweest, indien
meet af de voetangels
hij
van
klemmen had ontdekt, die onder het Humanistisch bloembed verscholen lagen. Doch daarvoor ging zijn oog slechts even open en toen de mystieke dweepzucht van en
;
Schwenckfeld verliezen
,
hem
het gevaar deed inzien,
sloot hij in
bedenkelijken
bond.
gedeeltelijke antithese
verklaart
gekant.
dit.
De nood
der tijden waarin
naar
de
nu
het evenwicht te
leefde en
hij
Aristoteles
Met hen zag ook Luther de noodzakelijkheid H. bij
Schrift ,
in
dat Luther
En
om
in,
om
haar oorspronkelijken vorm. Voegt ,
om
hen
te
de
ook, met hen greep Luther
het lot van Huss te ontgaan
vankelijk den steun der Humanisten niet missen kon
genoeg gevoelde,
de
van de Humanisten tegen de Roomsche Kerk
Met hen was Luther aanvankelijk tegen
studie der talen in eere te herstellen.
hier
om
Melanchton met het Humanisme een altoos
gebruiken zonder van
,
,
men aan-
en zich sterk
zijn geestelijk
worden afgetrokken, zoo zou het eer onverklaarbaar geweest zijn, indien Reformatie en Humanisme niet hand aan hand doel
te
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's