Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 337
Deel een. Inleidend deel
; ,
Afd.
Hfst.
2.
litterarisch
dogmatisch
,
Als geheel levert
AL.
329
polemisch en practisch (Werner
,
werk
zijn
verdediging van de
Roomsche
belijdenis, zoo tegen het Rationalisme
en was
,
maar formeel maakte het
;
dologie los
naderde bijna op
;
bereidde den
gulden
248).
p.
een volledige en systematische
dus
tegenover het Protestantisme
orthodox
en
C.
en elke locus wordt op vierderlei wijs behandeld: historisch-
loei;
als
OBERTHÜR
§ 105.
III.
alle
tijd
in
zich
Roomschen
zin alleszins
van de Roomsche metho-
punten de Protestantsche methode
voor
toen
,
theologen van beide
in
Kerken weer het besef ontwaakte, dat beider theologie arbeidde aan een gemeenschappelijke taak. Zelfs gaf
den invloed der Jezuïeten op het ding
toe, dat
openlijk
sommige zelfs
er aanlei-
niet slechts
op de zijpaden der „Aufklarung" meê afdoolden.
Oberthür
in
zond
licht
eeuw
Roomsche Theologen,
vrijere
is
die
,
merkbaar
dit
Xaverius Gmeiner
ciscus
laatst der vorige
voorkeur aan de methode der Protestantsche Theologie
schonken, maar
Reeds
te sterke reactie tegen
die in 1786 tegelijk
met Fran-
Theologische Encyclopaedie
een
opzettelijk
,
in
het
reformatie van de Theologische studie
Schema Encyclopaediae Theologicae per terras Austriae haereditarias Theologis primi anni explanandae Vind. 1786, schreef wel in dezelfde richting, maar zonder diep in Gmeiner
bedoelde.
in
zijn
,
zijn
onderwerp
in te
dringen. Dr.
Frank Oberthür
daarentegen
die in hetzelfde jaar de latijnsche uitgave ter perse legde
Duitsch verschenen
later in het
1
828),
,
Theologische Encyclopaedie oder der
bond met bewustheid den
strijd
tegen de dusver van
gevolgde methode aan, en maakte van
zijde
Protestantsche
methode allerminst een geheim.
sprunge dieses Ordens, Jezuiten die
,,
An
eigentliche viel edleren
als ihren
voor de
den meisten seit
Theologie, und
gewöhnt zu polemisiren und zu disputiren,
Roomsche
zijn voorliefde
Universitaten des Katholischen Deutschlands lehrten
zum
zijn,
Umfang und Zusammeiihang (Augsburg
Wissenschaften
Theolog.
van
dem Ur-
diese
mehr
Lehrvortrag
Zwecke derTheologie, zur innern, lebendi-
gen, Geist und Herz erhebenden, sanft und sicher durch die Labyrinthen des Erdenlebens, zur zu richten (I.
p.
14).
tantsche
.
.
.
Menschenbestimmung
konnten und dürften nicht wohl
En
leitenden Religion " etwas Neues einführen
dat dit „nieuwe" dat Oberthür najaagt op de Protes-
lijn ligt,
blijkt
genoegzaam
uit
wat
hij
over beider Encyclo-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's