GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 221

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 221

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

3

Afd.

komt

te staan

maakt, die tegenover de Ethica natura/is wordt gesteld

turalis

met

hij, in strijd

Gereformeerde

alle

In de Theologie zijn

,,

den Theoloog maant „in effingit

plane

animo,

hij

naar de anabaptistische

in

109).

Een

toto

Wesleyaanschen

zin

,

rerum"

over, dat hij

cum Theologiam

momento

cum

slechts datgene als

raperet, cuius

compage" brengt, om, in bijna

huiusce mundi

hem dan ook

stelling, die er

facies

lijn

genere diversum a Natura,

alium orbem

structura nihil omnino simile haberet, (p.

dan ook geheel door.

,

id assuefaciat, oportet, ut

effingat

aliquid

eum Deus

quasi

traditie

omnia nova, novus ordo, nova

zoover helt

108), ja,

(p.

(p.

tusschen het natuurlijk en geestelijk leven snijdt

Den band

106).

21

de Theologie tot een Ethica superna-

als hij straks

,

GAUSSEN.

Hfst. III. § 79.

2.

toe

waarheid

te

erkennen wat ,

met zoovele woorden, letterlijk, in de H. Schrift staat uitgedrukt (p.

110).

een distinctie in het begrip „Theologie" wil Gaussen dan niets weten. Hij verwerpt de distinctie in archetypische en

Van ook

ectypische

,

en evenzoo die

in natureele

en supranatureele Theologie

;

ja zelfs aan de polemische en casuïtische Theologie ontzegt hij elk

zelfstandig bestaan (p. hij

114).

En

alsnu tot de Dogmatiek

het noemt, positieve Theologie

,

komende, verwerpt

of gelijk ,

hij

beslist

de dusver gevolgde methode der Loei en slaat deze indeeling voor Voorop ga de bewijsvoering dat de H. Schrift Gods Woord is. Dan worde Adam behandeld met al wat op den mensch als zondaar betrekking heeft. Daarna kome het Noachitisch Verbond ter sprake. Voorts Abraham en de hem geschonken openbaring. Zoo ga men op :

,

de Profeten over

kome de

Christus

Naast

lyps.

,

met Joannes den Dooper. En dan men met de Apostelen en de Apoca-

te eindigen

en besluite

dit eerste deel (let

een tweede deel

En

om

,

eindelijk

:

de auxiliis

volge

als

,

wel der Dogmatiek

een andere

derde

deel

het

plaatst hij

naam voor de

dan

Soteriologie.

de locus de Ecclesia, die

als

gratiae proles germana moet behandeld (p. zonderlinge Theologie is dan ook niet studie Voor deze 128). doeltreffend middel, maar wel een rechtschapen zin, nederige

vrucht der genade,

120

!)

,

aard, onbevooroordeelde neiging en gestadige lectuur der H. Schrift.

Theologus

Conndem

esse

non debet

i.

Vir bonus

(p.

130); 30. Praeiudicia deponat (p. 131); en 4. Scripturam inde-

sit

(p.

128); 20.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 221

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's