Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 221
Deel een. Inleidend deel
3
Afd.
komt
te staan
maakt, die tegenover de Ethica natura/is wordt gesteld
turalis
met
hij, in strijd
Gereformeerde
alle
In de Theologie zijn
,,
den Theoloog maant „in effingit
plane
animo,
hij
naar de anabaptistische
in
109).
Een
toto
Wesleyaanschen
zin
,
rerum"
over, dat hij
cum Theologiam
momento
cum
slechts datgene als
raperet, cuius
compage" brengt, om, in bijna
huiusce mundi
hem dan ook
stelling, die er
facies
lijn
genere diversum a Natura,
alium orbem
structura nihil omnino simile haberet, (p.
dan ook geheel door.
,
id assuefaciat, oportet, ut
effingat
aliquid
eum Deus
quasi
traditie
omnia nova, novus ordo, nova
zoover helt
108), ja,
(p.
(p.
tusschen het natuurlijk en geestelijk leven snijdt
Den band
106).
21
de Theologie tot een Ethica superna-
als hij straks
,
GAUSSEN.
Hfst. III. § 79.
2.
toe
waarheid
te
erkennen wat ,
met zoovele woorden, letterlijk, in de H. Schrift staat uitgedrukt (p.
110).
een distinctie in het begrip „Theologie" wil Gaussen dan niets weten. Hij verwerpt de distinctie in archetypische en
Van ook
ectypische
,
en evenzoo die
in natureele
en supranatureele Theologie
;
ja zelfs aan de polemische en casuïtische Theologie ontzegt hij elk
zelfstandig bestaan (p. hij
114).
En
alsnu tot de Dogmatiek
het noemt, positieve Theologie
,
komende, verwerpt
of gelijk ,
hij
beslist
de dusver gevolgde methode der Loei en slaat deze indeeling voor Voorop ga de bewijsvoering dat de H. Schrift Gods Woord is. Dan worde Adam behandeld met al wat op den mensch als zondaar betrekking heeft. Daarna kome het Noachitisch Verbond ter sprake. Voorts Abraham en de hem geschonken openbaring. Zoo ga men op :
,
de Profeten over
kome de
Christus
Naast
lyps.
,
met Joannes den Dooper. En dan men met de Apostelen en de Apoca-
te eindigen
en besluite
dit eerste deel (let
een tweede deel
En
om
,
eindelijk
:
de auxiliis
volge
als
,
wel der Dogmatiek
een andere
derde
deel
het
plaatst hij
naam voor de
dan
Soteriologie.
de locus de Ecclesia, die
als
gratiae proles germana moet behandeld (p. zonderlinge Theologie is dan ook niet studie Voor deze 128). doeltreffend middel, maar wel een rechtschapen zin, nederige
vrucht der genade,
120
!)
,
—
aard, onbevooroordeelde neiging en gestadige lectuur der H. Schrift.
Theologus
Conndem
esse
non debet
i.
Vir bonus
(p.
130); 30. Praeiudicia deponat (p. 131); en 4. Scripturam inde-
sit
(p.
128); 20.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's