Van het kerkelijk ambt - pagina 39
Gereformeerde Stemmen. plaatselijke kerken optraden;
maar door o ver-
prikkeling en eenzijdigheid oversloegen in een
De
deze redeneering toch
er geestelijke eenheid
de zaak
institutaire
uitkomt,
maar
doen wat ze wil. hij, met andere kerken in contact stellen. Ze kan dit ook laten. Ze kan het tijdelijk, ze kan het voorgoed doen. Ze kan het op beding of zonder beding doen. Maar wat ze ook doet, ze doet dit
En
Independentist toch
stelt zich
zóó voor, dat de kerk uitkomt waar
en nu voorts
Ze kan
vrij
om
is
zij
te
zoo oordeelt
zich,
krachtens vrije wilkeur. Dit
is
al bloote
zaak
ran overleg en conveniëntie. De Heere bemoeit zich daar niet mede. Hij heeft desaangaande geen
De
dingen.
Hem
Voor
wil.
zijn dit onverschillige
doen
kerken
naar eigen
hierin
valsche
en
door
door
als
waardoor een
standpunt,
Arminiaansch
wordt ingevoerd en
kerkrecht
alle kerkorganisatie
van
eenheid,
nu
is
uw
belemmerden, dan
ja,
spreekt het vanzelf, dat
Lichaam van Christus niet anders dan in zijn eenheid zou kunnen uitkomen. Een lichtstraal, die op geen hindernis stuit, ééne
het
wordt niet gebroken.
Een stroom,
die van
de bergen daalt en
geen hoogte of rotsblok
in zijn
geluid,
dat geen stoornis vindt, gaat
ongebroken door. Maar nu dit heilige Lichaam van Christus optreedt onder zondige menschen en in een
nu spreekt
terecht en zeer ernstig bestreden.
nissen aan zijn openbaring in
landen heeft het geleerd,
in alle
is
ning van het Genadeverbond in
een loocheeenheid,
zijn
en een valsche doorwerking van een op Chris-
er
wereld,
allerlei
stoornissen,
den weg staan, uitzondering en hooge en slechts voor een tijd heel dit Lichaam van Christus' kerk zich als eenheid openbaren zal. dat
Dit
is
slechts
bij
korten
tijd
geschied onder den druk
der groote vervolgingen
hoofdeisch voor het Christelijk leven, en dus
weer brak, en nu
ook voor het leven der kerk, komen, om althans principieel
te
doen
dit
uit-
Indepen-
tisme terstond te overwinnen.
Het
beeld,
we een vorig maal
dat
de ééne bron, die in tien, twaalf van de bergen vloeit, en nochtans
van
den,
beekjes
water
éénzelfde beekjes
in
al
blijft uitgieten,
dan ook
die
onderscheidene
toont het ongelijk en
van het Independentisme
ongerijmdheid
de
bezig-
duidelijk.
Intusschen, zoo grif en voetstoots we dit ook toegeven, wees niettemin op uw hoede, dat
ge
in
uw
rechtmatig toornen tegen het
Independentisme,
is
„Omdat
maar toen de kerk zich nog verder uitbreidde, en haar macht grooter wierd, is van lieverlee die
eenheid een valsche geworden;
tot ten
valsche eenheid in de Reformatie
die
leste
van Christus
sinds dien tijd, de kerk
in allerlei
gebroken deelen
uit-
komt. Dit nu maakt, dat de uitwendige eenheid van de kerk in haar bestuur thans afwezig want allerlei bestuur bestaat hier te is, lande en buitenslands naast elkaér. Maakt evenzeer, dat de eenheid van de kerk in de rechtssfeer van den Staat afwezig is, want de gedachte zelfs van het ééne groote wereldrijk is gesprongen, en tal van keizerrijken en koninkrijken zijn naast elkaêr opgetreden, zoodat zelfs de Roomsche kerk zich onder allerlei
onderscheiden
staatsrecht voegen moet.
dat
het
bedeeling
En maakt
van
het
ten slotte,
dwepen met een landskerk
of een
feitelijk
dan
tende wereldkerk in geestdrift ontstak.
toch aldus redeneeren:
Lichaam van Christus
ook
één"
doel niet voorbijstreeft.
en ook daarna nog
ten deele op de groote conciliën zoo gebleven,
dan een flauw naschijnsel ïs van de geestdrift, die eens de middeleeuwen voor de ééne, alle landen en volken omvat-
Gingt ge het
uw
het vanzelf, dat
beletselen en hinder-
onhoudbaar individualisme. Ge hebt dan ook niets anders te doen, dan het Genadeverbond weer te prediken, de eenheid van het Lichaam vafi Christus weer duidelijk op den voorgrond te plaatsen, en de gemeenschap der heiligen weer als terrein
telijk
weg ontmoet,
deelt zich niet in velerlei armen.
zondige
Het Independentisme, de kerkelijke ervaring
als ideaal,
kerkelijk recht.
ganschelijk gedwaald.
menschen goeddunken athankelijk wordt gesteld, hebben onze vaderen dan ook zeer
's
Het
daarom ook
is,
slechts
niet
uitgangspunt voor
dit
Het
dit
sterkte.
Bestonden er geen beletselen, die de zuivere en vrije uiting der kerk van Christus
goeddunken.
En
Romes
is
het denkbeeld van den rok zonder naad.
is
Omdat
ander, bijna even gevaarlijk uiterste.
37
geestelijk één
is,
de openbaring van dit Lichaam waart ge opeens bij Rome. Juist
volkskerk
niets
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898
Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's
![Van het kerkelijk ambt - pagina 39](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/van-het-kerkelijk-ambt/1898/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898
Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's