Om de oude wereldzee - pagina 205
I. Het Aziatisch gevaar. Rumenië. Rusland. De Zigeuners. Het Joodsche probleem. Constantinopel. Klein Azië. Syrië. Het Heilige Land.
DE ZIGEUNERS. hinderen,
te
bezweren,
189
mannen en vrouwen
vieren
bij
een groot
Pinkstervuur zulk een satanische orgie, die geheel herinnert aan de
bekende orgiën
in Indië bij de Shiwa-tempels.
De
Zigeuners zeggen,
dat ze deze orgiën wel moeten vieren, want dat anders
sprong terug.
onbruik geraakt.
de Turksche
te houden, o.
bij
hen meer in
George.
St.
dan weer vereenigen
Drie dagen duurt het, en
m. de XaMava of het ketel-
Het ketelfeest vieren zij op den Soms viert elke familie dit feest
Zigeuners,
23 April, den dag van apart,
andere volksfeesten
zijn
ze zich voor dit feest uit
al
dien
honderden tenten.
geven ze zich over aan dans, zang
tijd
moet dan een lam dooden en eiken ganger uitnoodigen om bij hem aan te zitten en ervan meê Hun tent-disch was dan met bloemen versierd en de wijn werd en
spel.
ledere Zigeuner
geplengd. als
"t
Alle getwist
feest
was afgeloopen
onderworpen
spronkelijk
kwam
Joodsche
maar
Pascha,
allengs
onbruik,
zijn.
die
is,
nu
rijkelijk
ze aan den militairen dienst in
dat
is
niet
blijkens het slachten
geraakte het zeker
te eten.
de regelings-commissaris hun hoofd-
Blijkbaar
geweest,
lentefeest
voorbij-
voor die drie dagen streng uitgesloten, en
is
geld innen, dat thans afgeschaft Turkije
feesten
enkele groepen heeft zich nog een enkel dier
Bij
oude feesten weten staande bij
menschen
Door de aanleuning van hun oorspronkelijke
aan de Christelijke feestdagen
feest
,,de
Sterk wijst ook dit feest op hun Indischen oor-
zouden uitsterven."
bij
dit
Kakkavafeest hun oor-
onmogelijk
zelfs
met het
van het lam, verband hield
de Zigeuners in de Christenlanden in
het Christelijk Pascha gereede aanleiding tot
in
een schitterender lentefeest vonden.
Hooger
geestelijke invloed
was, en ten deele nog
is,
kon uiteraard van een geloof als het hunne konden hun godsdienstige
niet uitgaan. Deels
voorstellingen alleen tot superstitie leiden, en deels droegen ze een louter
materieel en zinnelijk karakter. Zelfs het ordeale of de krisiraa droeg geen
hooger karakter, want wel poogden deze den dief of den moordenaar ontdekken, maar alleen
als
te
het diefstal of moord gold ten laste van een
Zigeuner gepleegd. Het stelen ten nadeele van een Turk of Christen,
en zoo ook de moord op een niet-Zigeuner gepleegd, bracht eere in plaats van schande. En dat deze superstitie en natuurdienst ook op de volken,
in wier
invloed
is
ringen,
toovenarij
geweest,
midden
blijkt
en
het
ze verkeerden, niet zonder nadeeligen
best uit
waarzeggerij.
Ze
hun geldgewin door bezwevonden de neiging hiertoe
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's