GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclipaedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 10

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclipaedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 10

Eerste deel. Inleidend deel.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

2

Hfst.

I.

I.

GEBRUIK IN DE GRIEKSCHE CLASSICITEIT.

§ 2.

eenig vak niet zelden de aanduiding in

's

menschen

zijn

Anemologie

is

Metaphysica

hoezeer ook

door toeval ontstaan.

is

een gemaakte kunstterm. Maar

den naam eene geschiedenis, die

reeds in

Ter

clopaedie.

den regel schuilt

iets te

om

van willekeur en

uitsluiting

moet

in ideëele subjectiviteit,

in

zeggen

heeft.

naam Ency-

het geval met den

dit is zelfs in bij zonderen zin

raken

is,

oorsprong van etymologische duiding, voor ons westersch

bewustzijn een dood etiket.

En

vak aanleiding

Het woord Algebra

gaf. Dit gaat niet altijd door. in

van de eerste bezigheid

ligt

geest, die tot het ontstaan van dit

niet verstrikt te

zooverre het conservatieve

in

pad weer opgezocht, dat geen bepaling van eenig begrip worde toegelaten, die geen rekening houdt

D Georg r

begrip ontstond. (Zie

dit

in

's

menschen geest

met minder heldere bewustheid) omging, toen de kiem

het ook

(zij

voor

met wat

.

Runze, Die Bedeutung

der Sprachc fitr das wissenschaftliche Erkennen, Halle 1886).

Gebruik

2.

§

Die kiem

de Grieksche

in

schuilt, gelijk

Classiciteit.

voor de meeste wetenschappelijke be-

grippen, zoo ook voor het begrip „Encyclopaedie"

de Grieken

bij

;

het volk dat, eenerzijds in tegenstelling met het intuïtief vermogen

Oostersche natiën, en anderzijds in onderscheiding van den

der

gebonden

vorm,

Godswege

aanleg,

dien

geestesleven

het

in

neiging en talent ontving,

Rome om

droeg, van

zijn

denkend

bewustzijn uit de wereld der verschijnselen los te wikkelen en er

met

vrijen vleugelslag over te zweven.

Toch was, zoover

wij weten,

het woord Encyclopaedie in zijn samenstelling hun onbekend. Eerst

Galenus, die als arts en wijsgeer omstreeks twee honderd jaren

bij

na Christus geboorte stelling te

1)

c.

In

vindt

men

attingenda incerta

ontdekken

zijn

XI.

stierf,

Yispt

1).

^ixirvfi

Galenus noemde

De

is

het eerste spoor van deze samen-

Griek

ót-écc-;,

ik als

i.

c.

liet

anders de beide deelen

de victus ratione in

den eersten Griekschen

het ook reeds in Plinius, Natur.

quae Graeci

ingeniis

facta,

!

rijg t j y.uy.?^07rociSeu?

alia

vero

ita

multis

bist.

mor bis

schrijver.

Praef. §

14:

in dit

acuti*.

Anders

iam omnia

vocant, et tarnen ignota aut

prodita ut in fastidium sint

adducta.

1

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1908

Abraham Kuyper Collection | 556 Pagina's

Encyclipaedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 10

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1908

Abraham Kuyper Collection | 556 Pagina's