Een midden-eeuwer in onze dagen - pagina 30
!
om
onder de Christenen alles wat naar haat tegen (Dr. K. spatieert) ook maar zweemt, uit te roeien".
moet uitgaan
den Jood Van
die zelfde kerk
welke, naar schrijver op blzz. 279 „het
n.1.
antisemitisme in Rusland
veelszins een actie van de kerk tegen
is
het Jodendom", 310 „zoo werd van meetaf in Rusland de houding
tegenover den Jood aan te beheerscht", en 314 ,,ook patriot
nog
nemen door
mag
altoos in zijn „heilig"
dat al wie niet gedoopt
vindt
besmet",
verstaan
te
godsdienstige overwegingen
goed Russische Rusland roemt en dus eigenlijk den heiligen Russischen bodem
niet vergeten dat de
is
de auctor intellectualis der pogroms
geeft,
moet worden genoemd. Zoo b.v. op blz. 294, waar plechtig wordt verzekerd dat ,,wij" (Dr. K. c.s.) „onzerzijds in de twintigste eeuw per sé de toekenning van gelijke burgerlijke en staatkundige rechten aan de Joden geenszins zouden mogen weigeren". Wat genottelijk voor de Nederlandsche Joden, niet waar? Dat Dr. Kuyper hun, nog wel per sé, in de twintigste eeuw (in de zeventiende was het nog te vroeg) de toekenning van burgerlijke en politieke rechten niet zou mogen weigeren Is het niet precies of iemand, die dol zin in !
mijn horloge had, maar geen mogelijkheid zag het te krijgen, met
een
zwierigen
zwaai
verklaarde,
dat
hij
niets
geen bezwaar had
mij mijn horloge af te staan?
Zoo
bijv.
op
82 waar Rumenië met zijne door de regeering
blz.
razende Judenhetze
bestuurde
(elk
fatsoenlijk
bestaansmiddel
is
den Joden bij de wet ontzegd) een „modern-Europeesche cultuurstaat" wordt genoemd.
Zoo toont
:
indien
bijv.
op
319 waar de schrijver zich op
blz.
„Voor het Westen nu zou het een
men de
ook maar
z'n
grootmoedigst
ernstige misgreep zijn
burgerlijke of staatsrechtelijke positie der Joden
in iets bedreigde". Ei, ei,
waarom een
ernstige misgreep?
Indien de Joden nog de volkskarakterbedreigers van het ware geen ernstige misgreep,
maar
blz.
zedelijke plicht
29T
zijn,
hun burger-
positie te bedreigen. Maar ach, misschien stel ik het probleem de strenge eischen van solieden bouw, terwijl het immers losjes in
lijke
elkaar getimmerd
is,
als
een kermistent ,,,anspruchslos" *
*
*
Rivieren plant
overtuiging zijn
beginnen
begint
loop?
als
in
gesmolten bergsneeuw hunnen loop, elke haar leven. Bij welke, naar mijne
zaadkorrel
onrechtvaardige voorstelling, begint het antisemitisme
Welke
zijn zijne
psychologische kiemen?
Het
zijn
er,
26
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909
Abraham Kuyper Collection | 76 Pagina's
![Een midden-eeuwer in onze dagen - pagina 30](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/een-midden-eeuwer-in-onze-dagen/1909/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909
Abraham Kuyper Collection | 76 Pagina's