GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een midden-eeuwer in onze dagen - pagina 20

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een midden-eeuwer in onze dagen - pagina 20

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Waardoor

heeft Transvaal zijn worstelstrijd voor zijne onafhanke-

Door het Joodsche kapitaal, dat aan den Rand op het spel stond (blz. 288). Wie hebben in den moord op den goedgezinden Czaar Alexander II de hand gehad? De Joden (blz. 312). Wie hebben de grondslagen zelven van alle religie onderwoeld ? De Joden Spinoza, Heine en Marx (blz. 286) l ) Van wien ging in Nederland het voorstel tot vaccine-dwang uit? Van een Joodsch afgevaardigde (blz. 286). lijkheid en vrijheid verloren?

Wie

heeft de tartende degenzwaai-leuze, levensprogram en strijd-

kreet tegelijk:

Le

clericalisme c'est 1'ennemi, de wereld ingeslingerd?

Dat moet noodwendig een Jood gedaan hebben, Gambetta

(blz. 286),

naar Dr. Kuyper's luim voor deze gelegenheid tot Jood geproclameerd.

Deze uitingen van middeneeuwsche denk-voeling staan niet eenOm de afschaffing der lijfeigenschap in Rusland wordt

zaam.

van

blz.

149

tot

den schrijver zelf,

treurig, klaarblijkelijk

dus ook niet

weemoed geweend.

152 een lied vol

blz.

pijnen, die dezen volksgroei als eiken

omdat

schr. niet in dien groei

de goede vruchten daarvan, gelooft.

in

De

anderen vergezellen, stemmen

naar wat vroeger was gaat nu eenmaal

zijn

Steeds

hartsverlangen

uit.

Over de Zigeuners spreekt hij in een afzonderlijk hoofdstuk juist zooals een landbouwer spreekt over ratten en mollen: de hoop op hun dood is zijn laatste woord over hen, eene opvatting van menschelijkheid, zelfs voor zijn bekenden bewonderaar Mr.

Anne Anema

bar

te

(zie

diens recensie in de

Amsterdammer van

19 Januari 1908).

Rumeniè wordt gelukkig geprezen omdat door eenheid van

blijft

ras,

eenheid van

het taal,

,,bij

uitbreiding sterk

eenheid van

religie

en als uitvloeisel hiervan, door eenheid van nationale zede, nationaal

Den Rumeenscheu Jood

ideaal", blz. 54.

weigeren

is

van

het

nationale

van

religie

burgerrecht

dus volgens schr. een wachter stellen voor de eenheid

Aan de

ideaal,

binnen

eenheid

voorstelling

:

van nationaal ideaal

meervoudigheid is

deze denker

nog niet toe. Volmaakt in overeenstemming met dezen gedachtengang x )

Het verbaast den

klaring

te

vinden

dat

maar

lezer

„wat

gewis er

;

rechts-

niet meer, elf bladzijden verder de ver-

geniaals

in deze geesten

uit

den geest der volken

blonk niet

uit

den

om

hen heen was". Hun religie-onderwoelends in het debet der Joden, hunne genialiteit credit der volken. Dit is, op z'n Kuypersch, eerlijk gedeeld.

wortel van Israël

in het

16

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 76 Pagina's

Een midden-eeuwer in onze dagen - pagina 20

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 76 Pagina's