Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 70
college-dictaat van een der studenten
:
LOCUS DE PROVIDENTIA.
70
gedachte aan den Eersten Persoon op den voorgrond treedt.
3
Ef.
wijl er staat
op dien
Kaaxrw rx
yj/.p'v
''i^oL 7ry.(TX
TIxt),p tcü
i
TTxrpix'v oipy.vi^g
Kitpiou
in
als Trxrpix d.
ccn
{7rxTr,p is of uit
„alles.
i.
andere,
mag men
Zoeken we
Dit
dit blijkt hieruit
;
20. wijl er
;
met terugslag
paterneele verhouding
vertaling
:
„geslacht"
wijze, bestaat
voortgekomen.
is
Persoon meer op den voorgrond treedt dan de
moet echter steeds gedacht worden
de creatio van
bij
als coöperatie.
de Schrift de teksten, die op den Eersten Persoon betrekking
in
hebben, op, dan doet zich geen moeilijkheid voor, vergel. Rom. 11
den naam
phaenomena
de
in
H.
Schrift
onderscheiden tusschen de verschillende
werk der Schepping en der Voorzienigheid. 'Ek, daarvoor (cf. behalve Rom. 11 : 36 ook / Cor. 8 :
in het
de grondslag
is
eveneens de onderscheiding der Personen wordt aangegeven). kwestie,
of
de
in
H.
Schrift
is
Neemt men
die
drie praeposities als de drie zijden
voor de Providentia volkomen uitgedrukt
op den Vader, de Bron, waaruit het
ZK ziet
Er
Sey.
en
£;V
waar
6,
dus geen
is
gefundeerd een onderscheiding tusschen de
verschillende zijden, de verschillende relaties in dit werk
zijn die
36 voor
:
TlxTr,p.
wordt ook
Er
is
niet
is
personen en dieren, waabij
alle
spreken, zooals de catechismus dat doet:
den Vader, enz.
Kuphu
Hier WOrdt
óy:,^yX^tTX'..
wat geslachtswijze, op paterneele
zin nu, dat de eene
dien
De
De
voortgekomen)" dus
generatie de een uit den ander
In
yrc
en dat isa\,'water\n paterneele
Trxrpix
den hemel voorkomt.
7rxTr,p ïs
we ook:
Dit zien
Trphg rhu Tï/.rhy- to'j
X/:^o-rov
welke wordt veroorzaakt door generatie.
zoo vol
fMo-j
y.7.1 [ttI
n/n'^v 'Iyjto'j
wordt gesproken van de
Ylxr/jp
verhouding op aarde en die,
uit
yi-jxTx
Uxr^p genomen voor den Eersten Persoon
klaarblijkelijk 10.
Toiroj
;
\pt(TTTj,
'WiTo-j
r,[u.'\iu
15
14,
:
Sióf.
op den Zoon, door Wiens werking het
c''c
op
den H. Geest, omdat van
Hem
tt'^.:,
('>:;
Bix; dq;).
de onderscheiding:
in
zijn,
Gods
van het werk Gods, dan
de essentia, het
'6ti',
het hoe van het zijn;
de impuls uitgaat
(Hij
de
is
vis
im-
peliens), die al het bestaande naar zijn einddoel heendrijft.
Intusschen hebben we het S'.x en tig nader toe te lichten. Het .V. is duidelijk genoeg -- het undenam, dus poneert alleen de essentie der dingen. Dit is over-
eenkomstig den (cf.
Ef.
3
:
14,
van
aard 15)
d.
w.
den z.
in
Eersten
Hem
Persoon en is
ligt
in
den naam Uxrr.p
de Bron des Levens, waaruit alles
komt. a.
ding
A'.x,
we moeten
bestaat
en
de
onderscheid maken tusschen het wijze, hoe het ding bestaat.
wordt het hoe der dingen bepaald?
Door hun
daardoor, dat alle zijn de belichaming dat
niet
zou
zijn
de
is
Nu
zijn als
en het
'ïn is
7r''->g
de vraag
:
,
dat oen
waardoor
zoodanig? Neen maar ;
van een gedachte, een
belichaming van een gedachte, zou
Een ding, anders wezen
idee.
niet
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's