Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 999
college-dictaat van een der studenten
;
Caput kenmerk
De Me diatoris
V.
dat niet vis violentiae
is,
Officiis.
maar
§
De manere
9.
de macht
vis spiritus
183
regio.
is,
waardoor dat
koninkrijk organisch saamhangt. 2e
hebben hoe
heeft,
men
niet
aparts,
over
de
wij
vraag besproken,
daartoe een koninkrijk
Hij
zeggen
moet
geïsoleerd
;
Israël
:
een oase
is
in
een
hoe God die restauratie geëffectueerd de wereld stichtte, nl. Israël, zoodat volk uit de volken maar het is iets
de woestijn
in
;
iets
dat als ni;n
absoluut tegen-
onjin overstaat
3e hebben wij aangetoond, hoe dat aparte karakter vooral wordt voorgesteld door Sion en wel symbolisch door den top, die naar den hemel reikt en zijn beteekenis ontleende aan de geestelijke krachten, die er van uitstroomde;
en eindelijk 4e dat Christus de
Koning van dit rijk uit den hemel het beheerschte. Het moet nu nog verder ontwikkeld. Christus was Koning vóór David er was en was het, toen Hij er was David was dus geen koning van Sion, maar Christus' stedehouder. Deze tegenstelling bleek het sterkst, toen het volk Israël laatste
;
om
koning vroeg.
Dat
een eigen
de Heilige Schrift zoo breed beschreven wordt, ligt daaraan, dat daaraan de tegenstelling hangt van de koninkrijken der wereld en dat van Israël. De koninkrijken der wereld zijn althans na de Babylonische spraakverwarring, koninkrijke/i. Het koninkrijk van het paradijs van Sion van de hemelen is één. Tegenover Sion staat Basan. Basan representeert al die koninkrijken saam, Sion het koninkrijk, dat in het paradijs ondergegaan door Christus weer hersteld moet. dit
tafereel
in
—
—
—
Gaan
wij nu de aangehaalde scène na in
bevestigd.
Het
andere volkeren in
en ook
Mij, dat
God
volk
verklaart
daar,
Samuel
(D^iJin -^^d).
zelf verklaart
I
Sam. 8
:
4—9, dan
zien wij dit
dat het een koning wil hebben als alle ziet het verderfelijke
aan Samuel
:
Het
is
en verkeerde daarvan
geen afval van
w,
maar van
Mij niet meer tot koning over zich begeeren, cf. vs. 19,20. Hieruit blijkt dus, dat God tot dusverre hun Koning geweest was. Maar en ziedaar zij
—
—
de eigenlijke gedachte van hun afval waarmee Israël zijn adel wegwerpt: het wil der wereld gelijkvormig worden. Gelijk vaak kinderen uit vrome gezinnen, die de vermaken der wereld zien, vragen waarom mogen wij die ook niet hebben? zoo doet ook Israël hier. 't Zelfde spreekt I Sam. 10: 19 :
—
uit
en nogmaals
dus breed schiedenis.
deze
was
De
machtige in
I
Sam. 12
uitgewerkt;
allerlei
geheele
't
:
Is
strijd
antithese.
12.
een
Deze passage van Israels geschiedenis wordt der hoofdmomenten van de Openbaringsge-
tusschen David en Saul was een belichaming van toch het geval. De geheele menschheid
Wat was
kleine volkjes gesplitst, die
weer
elk
hun eigen koning hadden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's