Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 20
college-dictaat van een der studenten
20
Locus DE Providentia. had." We moeten tot rechte exegese vasthouden aan het op den zesden dag alles volbracht was, terwijl er bepaald bij
volbracht dat
dag
was
was
resultaat, staat, dat
avond geweest en het was morgen geweest, de zesde dag). Terwijl er nu bij elk van die zes dagen staat „toen was het avond geweest en het was morgen geweest," staat dit niet bij den zevenden die
uit
(toen
het
genomen worden als afgesloten en voorbijgegaan, wordt ons van den zevenden dag niet een dergelijk perk aangegeven. dag. Terwijl dus de andere dagen
„En de Heere voleindde op den zevenden dag dat Hij rustte op dien dag en
daardoor,
had,
van
werk,
Zijn
komt
staat
dat
alleen
een werkeloosheid, deed.
Het
daaruit
tot
dagen
vorige
heiligde,
dat
met potentie, met de bestemming
God
zaait,
wat
in
de
zaaien
acte
scheppen,
een proces
te
was gescha-
alles
doorloopen en eerst ri/.;.-
bereikt zijn,
doet ophouden, maar pas zijn tIacc heeft be-
uitgekomen, zoo zou
de Schepping
lag, ten
God pas
Zijn WAsl?
hebben
volle ontwikkeld zou zijn.
Evenals
:
het scheppen werkt
bij
zaaien
het
bij
God
alleen,
bereikt, ais
Tusschen het
het grondIeg'.ien en het verdere voeren tot het ri/.^c
pieel onderscheid niets.
om
potenzen zich ontwikkeld zouden hebben, zou het
na het
scheppen,
als het
zich in Zijn scheppingsacte had voorgesteld. Gelijk iemand, die zaad
reikt, als alles is alles,
rustte
dus alleen, dat de scheppingsactie ophield, voltooid was; maar
volgt
als al die
Hij
wat Hij de zes vorige dagen
wordt aangegeven
nu moest het geschapene een tweede bewerking ondergaan: pen
omdat
om het te maken," — al wat hier we Gods nn:^, rust niet verstaan ais
als een niet meer-doen,
de
het werk, dat Hij gedaan
had,
recht, indien
zijn
maar
van
inpj'p
geschapen
Hij
hem
is
een princi-
de schepping doet nog
akker en zaad nog niet werken,
is
echter het
zaad aan den grond toebetrouwd, deze beide met den landman, die wiedt, eiz.
meewerken, zoo
is
ook de absolute
actie alleen van
Gods
zij.
egt,
Maar
is
eenmaal de Schepping voltooid en begint dat tweede stadium der ontplooiing, dan werkt God niet meer alleen, maar is er ook actie van de schepping zelf door het naar buiten komen der potenzen. Zóo vinden we dus de verklaring, hoe
er eenerzijds staan kan, dat volbracht zijn
hemel en aarde
('t
nj>3 bereikt)
en
dat er dan toch nog een tweede actie van een andere soort volgt, aangeduid door ^3^^
Dat
tweede
werk
heele wereldproces"
is
heeft, niet afgesloten
Vader werkt
tot
is,
„rust, die overblijft
uit
de potenzen laten voortkomen van het ge-
werk van den zevenden dag, die daarom geen avond maar doorloopt. In dien zin heeft Christus gezegd „Mijn
het
:
nu toe en
Ik
werk ook"; zoo wordt
voor het volk Gods". Het leven
wordt zoo voorgesteld
Zondag
„het
als
een eeuwige Sabbath
in
ook gesproken van de de eeuwige heerlijkheid
er
(die hier
reeds aanvangt,
cf.
38, Heid. Cat.), die niet bestaat in een eindeloos niets-doen, een eindelooze
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 20](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's