Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 10
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE MAGISTRATU. in de Christologie, de regeneratie en de inspiratie, in zijne consequentie ook toegepast op den yJorruac (overheid). 237 Dit beginsel nu nog voorgestaan door de „politiekschuwen". 240 IV. V. VI. Weerlegging v. h. Anabaptisme op grond der Heil. Schrift. 241, 248 VII. Het typisch-symb. karakter van 't koningschap van Israël door de Calvi-
Hun dualisme
III.
VIII.
§
beschouwing
249 niet gehandhaafd. voor cr>c/a gecreëerd), blijft de magistratuur zelf na de eerste komst van Chr. (maar ontdaan van hare o-K^a) bestaan. 250 Het Anabaptisme loopt logisch uit op anarchie en antinomianisme. 252 nisten vroeger
Genomen
bij
hun
grat.
u. d.
politieke
comm. (dus
niet apart
256
De regiminis forma.
9.
De T
I.
h e o c
r
a
t
i
257
e.
Niet te verwarren met hiërarchische inmenging in
't
staatsbestuur en regeering
de gratie Gods. 257 258 Theocratie is de rechtstreeksche kpyj-^ van God, sine. mediis interposifis. 259 Zij komt alleen voor in het paradijs, na de parousie en bij I s r a 1. Het koningschap in Israël type v, d. Christocratie (ministri, geen y.py^:vTcc.). 260 bij
De monarchie, polyarchie en pantarchie
II.
261
in Israël.
Welke regeeringsvorm de door God gewilde?
III.
271
Ideëel en empirisch staat de absolute monarchie het hoogst. Bij
ontstentenis
van geschikte personen daarvoor hic
nunc ook recht voor
et
het republikeinsche beginsel (aristocratie of democratie).
De monarchie
IV.
sluit
zelf de dynastieke opvolging rechtens nog 275 regimen ad vitam.
op zich
niet in, zelfs niet het
Bezwaren tegen de dynastieke idee; voordeelen boven een keurrijk. 276 Onderscheid tusschen het kiezen van den persoon en het hem bekleeden met het monarchaal gezag.
Beschouwd
V.
ook
in
als
278
een bezit van goed, kan volgens de H.
de vrouwel.
linie
S.
de monarchie 279
overgaan.
De Saüsche wet schuift bij de kroon h. begrip v. c^-fixr, op den voorgrond. De Frankische wet legt daarbij den nadruk op de dynastieke idee. 283
Het Caesarisme.
VI.
Meestal een autocra/ische regeeringsvorm Alle ius
VII.
§
humanum
„lus divinum" beter dan het
2".
T)th.py^ri rust niet
10.
een demarc/rischen grondslag.
285
bestaat alleen iure divino.
1".
op
h. ius
Bourbonsche „droit
divin".
hum., maar op h. ius divinum:
De fonnis mixtis regiminis.
Deze naam
bij
285
„bij de gratie
Gods". 286
288
bij de tegenw. onderscheiding van regimen over de rijkseenheid de magistratus inferiores over de kleinere autonome kringen voor het rijksbewind geheel verkeerd. 289
en
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's