Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 787
college-dictaat van een der studenten
Hemel en
§11.
311
hel.
B. Salus Aeterna.
we
hebben
begrip
Dit
1.
scheiden
de
tusschen
deelen
in te
auiTyiplx
We
tweeën.
in
hebben
te
onder-
de zaligheid en de heerHjkheid.
de ?ó§«,
en
Hierop moet met nadruk gewezen, omdat de Gereformeerde Dogmatici ten
van de Hervorming daarvan waarin
stukken,
Rome
met
wij
niet veel geven. Haarfijn zijn
Daarentegen
der kerk, der sacramenten enz.
de
Deo,
de
Novissimis
de
Providentia,
controvers lagen
in
dat der praedestinatie,
;
bijna niets
is
gedaan aan de Loc!
werd het vagevuur krachtig
alleen
;
tijde
nageplozen die leer-
bestreden.
Daarom moet men met aandacht Vooral omdat
tegenstelling. o-wr/^/j/a
en
Jó^'a
nauwkeurig en precies worden onderscheiden. De Schrift geeft immers
niet altijd
geen
op die principieele
letten
de Heilige Schrift die twee begrippen van
in
De
begrippen.
dialectische
Heilige
Schrift
alleen
geeft
ideeën
aan,
„unterschiedslos".
men dus
Nooit kan en moet
geen sprake van de
maakt de Heilige
Een
precies zeggen
en omgekeerd
(T(^TYipiy.
De
ook nog
duïteit
van
worden.
en ^ó^a moet
<T(^TT,pioi.
De
axiyK/j,
20.
anthropologice
„
„
„
30.
hamartologice
„
„
„
in
ö.7rs/.CTp'j)fTi>;
Cor. ;
nu
de
bij
db^y.
geheel
alleen te vragen
de Heilige Schrift voorkomt,
is
1
:
30.
KaraAAayy?
Daarom
zelfde als
en Só^x beide optreden,
God
en Wereld
„
ziel
en lichaam
„
zonde en ellende
Hier
heeft
kytoLo-ixbc
ayroXórpfjicni:;
de verzoening,
is
;
en als de
ligt
b.TcoXÜTpuxTic
de
den smet der zonde weg.
maken met
niets te
sluit in
de
relatie
het begrip
van
tusschen God en mensch.
de zegenbede „genade, vrede, barmhartigheid enz." „vrede" het-
in
is
haar noodzakelijken oorsprong be-
awr-ripix
het begrip, dat de ellende raakt
miseria wegneemt, dan neemt de
zonde
in
de tegenstelling tusschen
theologice
is
in
waarmede
lo.
1
is
o.Tro'kTÓp^jiu-ig.
grepen
Nu
daar
:
maar we hebben
Schrift een bepaald onderscheid?
heel eigenaardig begrip, dat
dat der
;
ycoira.XXy.yri'
1)
aTToXorpfjia-ic ziet
2)
xyixcrfxac
3)
ScKxiwm>; poneert
4)
KXTxXXay/] en
„
op onze conditie uitwendig; „
onzen staat
£tpy;vYi
zien
innerlijk
„
„
;
op de
relatie.
Rom. 8 30. Op deze plaats is alleen sprake van ïScKxitjycrs kxI kSó^xcre. Het eerste omvat hier zoowel den status, als de innerlijke conditie en de relatie :
kScKxiojcrs.
en
dpi,vfi
heeft dus de beteekenis van ;
de
:
de
Stioxic^a-ig,
de
è(.ytxa-fx.óq
en de KxrxXXxyri
x7roXórp(ji<nq zit in èSó^xa-e.
In elk geval
wordt toch de uitwendige en de inwendige
staat onderschelden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's