Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 120
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE PROVIDENTIA.
12Ó
Konden
van elkander denken
wij
kan de vreeselijkste dingen best
die en die
;
Kwam
doen, dan ware heel het menschel. leven weg.
moeder
of
iets
afschuwelijks vertellen, dan zouden
Dus,
we
gelooven
onmogelijk.
waardoor
heeft,
Er
dan
partijen
ieder
om kunnen
keer
dat
is
iets
Alle
saambinding door
we op
waarop de geheele samenleving
elkaar
weer „neen"
want dan zou de gezindheid van beide
niemand trouwen,
zou
:
mensch
de menschel. samenleving een factor van
in
op menschenkennis.
ieder door wilsvrijheid dan eens „ja" dan
Kon
rekenen kunnen. zeggen,
zeggen
huwelijk, handel, enz.) onderstelt, dat
(dienstbaarheid,
contract
is
drijvende
vertrouwen,
onderling
we
het willen van den
dat
alleen,
beheerscht wordt en niet maar het eene oogenWik zóó,
het
andere zus kan doen.
het
iemand van onzen vader,
vriend
gewone
Die
loopen.
onderstelt
steunt,
actie des levens dus,
de vrijheid van wil,
niet
maar zekere continuïteit van willen en handelen, die wel kan tegenvallen, maar dan zegt men niet dat komt, wijl hij of zij vrij zijn maar men heeft dan het karakter van den persoon, met wien men trouwde vooruit niet genoeg Er is in dat geval geen vrijheid van wil bij den een, maar gebrek bespied. ;
:
doorzicht
aan
de volitio
in
De heele samenleving drijft dus op het geloof, maar eens willen kunnen, maar dat er continuïteit zoodat we weten, dat deze of die sommige dingen nooit zal
is,
Derhalve
willen.
den ander.
bij
menschen
dat niet alle
alles
de menschel. samenleving niet bestaanbaar met het begrip
is
Men
van een liberum arbitrium, een libertas indifferentiae. boeken, maar niet
in
Is
in
er continuïteit in
den
wil,
dan wil
als
een wiel kan omdraaien, dan
voor het wagenwiel, daarom persoon,
dat
dit
hij
zal het
of
dat
aard is
er
zijn.
geen
Wanneer
continue doordraaien.
niet
motieven wezen, die bovendien apert
die wil ieder
continuïteit.
gehouden wordt. Het paard
alleen, wijl het wiel in zekere richting
een
nog wel voor
zeggen, dat die wil bewerkt wordt
dit
door motieven en dat die van onderscheiden oogenblik
pleit er
het leven.
is
Die
er
is
het motief
Zal ik weten van
doen kan, dan moeten
er bij
den wil
zoodat men er mee rekenen kan
zijn,
in
de samenleving. a. in
de motieven, werkende op het wilsrad en dat richtende, hebben
Bij
de eerste plaats
te
vragen naar de motieven, die
Gaat men op het karakter van iemand wij
de
bij
de
continuïteit
motieven,
motieven,
die
in
af,
dan
menschel.
wil
we
beheerschen ;
;
men
den persoon, zoodat
de eerste plaats met
er
komen ook motieven van
maar daarmee rekenen we
niet,
Die motieven liggen
den
spreken van de continuïteit van karakter.
aanleg, het temperament, de plooi, die
in
Dit zijn natuurlijk niet de eenige
buiten (andere personen, influisteringen, enz.) als
we
den persoon zelf liggen.
er iets in
van den wil rekening houden
dien persoon zelf zittend.
den
is
in
in
kreeg, door opvoeding en levens-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 120](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's