Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 180
college-dictaat van een der studenten
:
LOCUS DE PROVIDENTIA.
180
waarmede we thans te doen hebben zonde komt, hoe de genade komt, daardoor hoogere openbaring van hoe de oudste zoon er niet bij kan.
Hier wordt het groote probleem gesteld,
hoe de liefde,
nam
Jezus legde
tafereel,
dit
trekken
die
geschapen
menschelijk
De zonde komt
zijn.
voorkomend,
leven
het
in
het
in
Het
verbond van Hebr. 8 tegenover
gesteld het
werkverbond
questieus
6
\s
het
laatste
op
het
eineindige
ons
aan
de
hiermee
Nemen we nu de
van
tenure
dan kan het voor niemand
boven het eerste uitgaat. want we kunnen nooit van het
niet,
ver
Maar wel
overgaan.
Het
bedoeld, want daar wordt het
heerlijkheid
in
bij
komen.
niet bij
werk- en genadeverbond.
het
hier niet
verbond.
Sinaitisch
probleem
het
is
.
kan er
staat,
die van het genadeverbond,
zelf
eindige S.
het
en
dat
zijn,
Verklaard
H.
verhouding tusschen
de
tevens
is
God
voorbeeld.
tusschen beide, brengt hooger potenzen
vader en zoon, de mensch, die buiten zonde „betere"
als
omdat we naar Gods beeld
hart,
hand geeft dezen
het
hier
gezegde,
op de dingen, dat
kijk
dat de
alles,
met
saam genomen, hooger standpunt inneemt dan buiten zonde. Wel we kunnen ons niet verklaren, hoe God, met eerbied gezegd, het kwade doen kon, opdat het goede er uit zou voortkomen, maar wel zien we tenminste een bewegend motief. zonde
de
Het tweede ons is
waarop we
punt,
verschillende
in
zonde?
De
willen wijzen,
vertakkingen
bestaat,
is
dit,
dat de zonde wel voor
maar alzoo
H. S. antwoordt daarop, I Joh.
3
:
niet
voor God.
Wat
4, dat rix/u.xpTlxi(rTivr,aus ui-K.
Als Chr. komt en Zich vernedert, dan is de energie, waarmee de zonde gedood wordt deze dat Hij i>7r/]Kooc kyivirc Filipp 2 8. Dus als ééne bepaling hebben we, dat de zonde is y.ysfx.iy., als tweede dat ze is '/yuTrx-KOYi. .
begrippen
Die
daarin, dat
zit
het verboden
vallen
men
is.
Is
nu
Daaruit
ineen.
iets doet, dit
maar
volgt, dat het
hierin, dat
begrip op
men
wezen der zonde
niet
het doet niettegenstaande
God van toepassing? Neem
eens de tien
Kan het eerste gebod op God toegepast? Neen, want God heeft geen God boven Zich, is zelf God. En als men geen God boven zich heeft, kan men ook geen andere goden voor Zijn aangezicht hebben. Evenmin het tweede gebod, want er is niemand, voor wien God zich zou kunnen buigen. Evenzoo is het met het derde, het vierde gebod. Het Sabbathgebod geboden.
kan God yden 't
niet gelden, want God werkt altoos, en als Hij niet werkte op den dag zou den eersten den besten Zaterdagavond de wereld verzinken in
Hetzelfde
niet.
vader
en
kan
gezegd
van
moeder boven Zich om
het
vijfde
die te eeren
;
gebod, want „Gij zult niet
God
heeft
geen
dooden", maar
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 180](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's