Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 779
college-dictaat van een der studenten
Hemel en
§11. Ezechiel
geeft
gedeelte zijner profetieën een apocalyptisch
tweede
het
in
gezicht, dat de symbolische voorstelling bevat
omheen een nieuw Jeruzalem nieuwen
nog leven
er
wordt aangebracht.
leven
lijke
-Ky-r/r,
vloeien (zie vs.
1,
y?,
Cap. 47
komen,
in
van den nieuwen tempel, waar-
gebouwd op eene nieuwe aarde onder een
is
Eerst wordt die
hemel.
moet
is,
303
hel.
die
Uit
gereed gemaakt, doch als stelt
ons voor, dat
dit
heilige plaats zullen
zij
klaar
onverganke-
twee stroomen
9, 12), die overal het leven brengen zullen onder de natuur
menschen
7 geeft
het effect dier wateren, eveneens
en
onder de
vs.
12; allerlei plantsoen en spijsgeboomte zal aan de oevers voortkomen.
Doch nu meldt door kan
b.
v.
dat die stroomen des levenden waters hunne ver-
11,
niet overal zullen
frissching niet
vs.
vs.
;
brengen
er zal een deel zijn,
;
werken.
gezond zullen worden, maar tot zout zijn overgegeven. (Denk aan is het teeken van den eeuwigen vloek.
niet
waar
die aS-xvao-fx
Er zullen modderige plaatsen en moerassen
Zout
zijn,
die
Jericho, dat daar-
mede besprenkeld werd.) Dit
het beeld van de A!>y/i,
is
Die levenwekkende
werkt hun, die
de
in
kracht
van verbranding
is,
maar
we denken
ten verderve, die kracht
juist
En daar
verpest.
behooren dan ook
Hebben we nu onder
3.
hier
verkeeren tot verderving, evenals het water
My^vr,
poel dien poel niet redt,
werkt dus
'hiiu-vr,
en
in
een
elk gistingsproces een proces bij
7rl>p
elkaar.
„hel" eene bepaalde plaats te verstaan, of moeten
aan een toestand ?
Deze kwestie kwam weer aan de orde bij de weeropleving van het Rationalisme sedert de tweede helft der vorige eeuw, dat van geen „ubi" wil weten. Hand.
1
25.
:
Let vooral op dat
geen ambt kan bedoeld
hier
2 Petr. 2 in
Dit staat geschreven van 'Izulxc,
Tsy TÓTTov Tóv ïSioy.
lic;
:
4
coll.
judas
:
'o
vlcc t?,^ b.7roXv.xc
TrspeCB-rjvxi,
:
z'7vzpii>^fi
waaruit per se volgt, dat
zijn. 6.
Op
beide deze plaatsen wordt hetzelfde bedoeld,
Judas nader gedefinieerd, namelijk, van de booze engelen wordt hier gezegd, zij een cx-rirnpcy hadden, d. i. eene bepaalde woonplaats en dat wel rs
dat
'^'Sccv,
zij
hetgeen
nu
zijn.
woonplaats Maar,
gezegd kan
alleen
Er volgt zijn terecht
dit
geldt
dus
uit,
in
dat
tegenstelling met de verblijfplaats,
ze
in
een ander
o'Kr,Tr,p'.oy,
waar
eene andere
gekomen.
nog maar
alleen
van de engelen, de daemonen.
Waar dus
van de verlorenen, die menschen zijn, wordt de noodzakelijkheid om aan een tóttsc, een bepaalde plaats te denken nog veel sterker. Immers de maar de verloren personen staan op uit de dooden en a'yyi?,si zijn geesten sprake
is
;
zullen
als
lichaam en
zoodanig eeuwig bestaan, dit vereischt natuurlijk
d.
i.
als
menschen, naar
een tóttcc voor hun
verblijf.
ziel
en naar
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's