GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 695

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 695

met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

GKNÈVE. mystiek

eenzijdige wijl

HET CONVENT TE JERUZALEM.

-

werd

alleen

niet

687

zoo kleine speelruimte gelaten,

de hiertoe behoorende kringen geen nieuwe Kerkformatie on-

in

dernomen werd. Het verloor zich veelal individueel subjectivisme. Dat het in verzet komen tegen de Pauselijke oppermacht en tegen de Bisschoppelijke Kerkelijk

op

hiërarchie

instituut

zou

een

moeten

prijsgeven van de eenheid in het

uitloopen,

doorzag

bij

het eerste op-

komen der Reformatie aan reformatorischen kant niemand, en ook Calvijn liet er zijn gedragslijn niet door bepalen. Wel daarentegen gevoelde men aanstonds en gevoelde niet 't minst Calvijn de moeilijkheid, hoe bij het wegvallen van 't Pausdom die nieuwe eenheid tot stand zou brengen en

handhaven.

In de H. Schrift was dit vraagstuk Oud- en Nieuw Testament toch boden tweeërlei zeer uiteenloopend beeld. In het Oude Testament zag men een volk Gods optreden, dat geestelijk en burgerlijk één was, en zijn te

niet

oplossing

tot

te

gekomen.

waarvan de eenheid

grond

en bevestiging vond in tweeërlei macht,

eenerzijds in die van het Priesterschap en anderzijds in die van den

gewagen,

rustte

Troon,

én

volk

de eenheid dier Oud-Testamentische Kerk

terwijl

geheel

in

het

In

Voorzoover men ook destijds reeds van Kerk wilde

Davids huis.

uit

Koning

Kahal

de

in

alle

besnedenen

als

in

Tempel

leden van het

democratischen zin die eenheid der Kerk versterkten.

Nieuwe Testament daarentegen stond de Kerk geheel op zich van de politieke macht, maar veelal zelfs door

zelve, en zulks niet alleen los

de

politiek

gedrukt en vervolgd.

opkomende Kerk nog

niet

Ook

viel

dan zeer weinig

eenheidsdrang van het Apostolaat

uit,

maar

te

van eenheid

in

de eerst-

bespeuren. Er ging zekere

zelfs in het Apostolaat

kwam,

blijkens hetgeen onder de Galaten tusschen Petrus en Paulus voorviel, die

eenheid nog allesbehalve Calvijn's

dagen

af steeds

tot

haar strenge recht.

Want wel wees men van

op de dusgenaamde Synode

te

Jeruzalem, waar-

van Hand.

XV

Convent

Jeruzalem ook maar eenig Synodaal karakter droeg. Een kerke-

lijke

in

ons bericht gaf; maar toch kan kwalijk gezegd, dat het

vergadering bezit dan alleen Synodaal karakter, zoo ze gevormd

wordt door delegatie

§

47.

Het Convent

te

uit

de vele Kerken, en

dit

ontbrak hier geheel.

Jeruzalem.

Het was uitsluitend de ééne Kerk van Jeruzalem, die

in dit Convent,.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 695

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's