Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 446
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
STAAT EN KERK.
438
Men was
ontdekken.
meer Roomsch
niet
maar was
Hiërarchisch,
evenmin Luthersch Caesaropapist geworden, en van den Calvinistischen stam,
waaruit
Staat
en
door
geloofd
had,
dan
anders,
tucht,
in
moreelen
onafliankelijk
zin,
viel
niet
meer
te
dan ook
hier
lande
te
en
opgekomen was,
Ook op den gang van
Staatsieven van beide landen had-
deel
viel.
de Gereformeerde Kerken almeer eiken invloed verloren.
heel
en
verstikt,
eens
leven hieruit
goed-Gereformeerde
Hierdoor
kringen
ten
dan
kennen,
weigerden,
die
het
genootschappen,
collegiale
iets,
slotte
om
aan
van
als ge-
anders nog
Parijs
met den
den Vrijheidsboom heeft gedanst. het
opkomen
der moderne
Kerk eenig ander karakter toe
de
een
genootschap
onder
te
de andere
gelijk stond.
De onderscheiding tusschen de juist
pad
afdoolde,
wereld
den geest van
in
Zichtbare en onzichtbare Kerk.
hoe
erop,
men
wat met principieele loochening van het Koning-
schap van den Christus
11.
zich, dat
het
weg gebaand voor
de
toen
is
begrippen,
Onder
vrije ader,
Genève overnam, zoo goed
uit
verklaart
van Genève verwarde, en
geest
was de
kleine vorsten in Duitschland,
de
nationale
het
die
't
hier te lande en onder de kwellende over-
Regenten-heerschappij
van
die
aan de Gereformeerde Kerken ten
Duitschland
in
den
heersching
En
Men zou
te loor.
anders dan over den ondergang van het Calvinisme kunnen
niet
spreken, zoo er later niet een andere ontwikkeling
§
denken.
de Theologische faculteiten verloren de Kerken allen invloed.
zoo ging het zelfstandig karakter der Kerken almeer
de
zich
Aan een handhaven van de kerke-
voor ze haar vrijheid verkochten.
Op
om
niet,
Kerkegoed en tractement bleef de schotel linzemoes, waar-
maken.
lijke
haar roeping nog
hun eeredienst en predikanten,
voor
zorge
eigen
dan de afge-
niet anders te zien,
De Kerken begrepen
tronk.
de juiste verhouding tusschen
dat
Kerk zou opbloeien, was
houwen te
men
ook,
heeft
ongetwijfeld,
kwaad
het
zichtbare en de onzichtbare Kerk,
toen
verergerd.
men eenmaal van
Reeds Zwingli (IV
het rechte :
58)
wees
dat „tot de zichtbare Kerk allen behooren, die over de geheele belijdenis
„Hieronder
zijn
van er
den
Christus
deden".
Maar voegt hij erbij, genoemd wor-
velen, die ten onrechte Christenen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's