Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 691
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
DE RESPUBLICA
DE KERK.
IN
683
ook omsluierd, de brandstapel van Michaël Servet toonde klaarlijk en voor het oog der gansche wereld, hoe scherp Calvijn de lijn dwars over het
kerkelijk
dan
eerst
erf
brandstapel
van
was men
Eerst
trok.
ook
burger
Christen
als
poogt
Servet
niet.
having
van
het
Christen en lid der Kerk, en
de
Wie den
maatschappij.
verdonkeren, begrijpt Calvijn's
te
Van tweeën één toch de Gemeene Gratie, en dan is
sel
in
Ge
:
stel-
leidt het burgerlijk leven af uit
van geloofsvervolging, van hand-
er
kerkelijk leven door de Overheid, en van een crimi-
neel vervolgen van wie aan de belijdenis der Kerk tornt, geen sprake.
om ook het
Begaat ge daarentegen de fout die met Constantijn begon, staatkundig
der volken
samenstel
leiden, en roept ge de lijdenis
dan
zou
den
brandstapel
van
in
't
ware be-
zoo
hij
het pleit voor
had gelaten.
Voor wat de
zijn,
en kettervervolging bestond, geldt
Inquisitie
Men moge van Roomsche
geheel hetzelfde.
gegaan dan
achterwege
Servet
het zwaard de
af te
ketterijen te vervolgen en uit te roeien,
van Calvijn geweest
het lafheid
Roomsche Kerk inzake zijn
de Bijzondere Openbaring
om met
Overheid op
handhaven, en de
te
uit
nog
zijde zelfs
iets
verder
beginsel eischte, maar in hoofdzaak moet toch ook
de Roomsche Kerk en haar vasallen door de Overheid erkend,
dat,
ingenomen eenmaal het standpunt, dat de Overheid de waarheid Gods met haar schild
te
dekken
en dat de Bisschop van Rome, als
heeft,
Stedehouder van Christus, onfeilbaar aan de Overheid aanwijst, waar en in wien de waarheid van het Christelijk geloof aangerand wordt, dat alsdan ook alle ongeloof en
ketterij,
niet slechts
van de kerkelijke genadegaven, maar
uitsluiting
door vermaan en door
ook door het
tenslotte
zwaard der Overheid gekastijd en geweerd moet worden. hoe
't
ketterschavot
ook van
Luthersche
Men mag noch op wat Rome Saksen
greep,
plaats
uit
zijde
deed, noch op wat
de hoogte neerzien.
te
hanteeren,
afkeurt.
streden.
inconsequent, zoo
hij
of in
het be-
zwaard heeft
het terdoodbrengen van den ketter
Niet de consequentie alleen, maar het beginsel zelf moet be-
Aan de Overheid moet de
zag
in
vrij
blijven,
de
is
weet,
Genève
Wie eenmaal
ginsel aanvaardt, dat de Overheid voor de Confessie het te
Men
dienst heeft gedaan.
geïnstitueerde
Overheid
alle recht
op de uitoefening van ge-
Kerk worden ontzegd, de conscientie moet
de Kerken moeten zich
vrijelijk
organiseeren kunnen, en
moet waken voor haar rechten. Doch
is
dit zoo,
dan
volgt hieruit rechtstreeks, dat de organisatie van het Gemeenebest niet
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's