Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 299
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
TWEEËRLEI OPVATTING
291
deelen van ons menschelijk geslacht, waar deze als volkeren optraden,
noodwendigerwijze
band van zonde en begrijpen,
val in
met Overheid en Staat
duidelijk, als dit veris,
even
zoodra de vraag van het doel van den
staan,
Dan
ook van de Overheid aan de orde komt.
Staat en dus
waarom ons
niet in te zien,
licht valt te
Staatsbestemming met deze gegevens niet
zijn
moet
verlegen
rekent,
't
wie
dat
Doch even
aangelegd.
zijn
geslacht
in
toch valt
volken verdeeld moest
noch ook waarom over deze volken een macht
te stellen
zijn,
was, die goede
orde zou kunnen handhaven, waar immers buiten zonde de natuurorde
van
§
voldoende zou
zelf
Toch kon men naar
het
Men had
private
Staat,
en zoo was het natuurlijk, dat
spoedig tegenover elkander
kwam
te staan.
met een groep menschen, en
met een volk, d. i. menschen met een eigen persoon.
die
worden opgevat als
den
van
hierbij al
doen
te
van
elk
zich niet onttrekken aan de beantwoording van de
doel
meening
tweeërlei
in
geweest.
Tweeërlei opvatting.
2.
vraag
zijn
De
Staat
kon dus
om de afzonderlijke individuen om de gezamenlijke personen als
of als een inrichting,
personen
dienen, of
te
Met het laatste begon het, daar het er in den aanvang allereerst op aankwam, om de uiteenspatting van het geheel te voorkomen en de individuen te bewegen, zich zelve en hun huis
volk saam
aan
binden.
behoud en het welzijn van den Staat dienstbaar
het
geschiedde
Feitelijk
geweld
te
de
dit
belangen
der
te
stellen.
overmacht der heerschers, die met
de
door
enkelen
aan het belang van
't
gemeen
(en
hiermee werd dan veelal het eigen belang van den heerscher bedoeld) onderwierpen. in
Grieksche
de
te
en wel dat
de
lieten
wereld
heerschappij
voor de plaats
edeler
Bij
van
ontwikkeling daarentegen, gelijk plaats 't
greep,
was men
er
dit
op bedacht,
geweld, een heerschappij der idee
doen treden, zoodat
niet
vooral
in
om de
de geweldenaar, maar de wijsgeer
de staatsidee zoo kras voorop schoof,
met name
Aristoteles,
individuen
zich geheel vrijwillig als van ondergeschikte orde
bejegenen.
De
Staat drong zich dientengevolge aan het volks-
besef op als de eigenlijke zaak,
waarom
het ging, en als het eeniglijk
geldende doel, waarvoor de burgers het aanzijn ontvingen.
Zich voor
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
![Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 299](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/antirevolutionaire-staatkunde/1916/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's