GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 174

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 174

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DR.

152

KUYPER ALS STAATSMAN.

Op een gegeven oogenblik Azië met den Islam tegenover zich zullen vinden. Dit gevaar neemt toe, hoe meer men in den Levant voelt, dat Europa bij zijn pénêtration pacifique (vreedzame doordringing), geweld aandoet aan de gemoedsstemming van de Mohamedanen in den Levant. Drijft 't roekeloos winstbejag op economisch gebied en zucht naar gezagsuitbreiding op politiek terrein, de Europeesche mogendheden, in steeds feller concurrentie, tot opdringing van onze Europeesche gemoedsgesteldheid aan de bewoners van den Levant, dan zal de haat tegen de Christenen er niet af maar toenemen. En dan blijkt, dat in de Mohammedaansche wereld meer aan samengaan met Japan, dan aan optreden tegen Japan gedacht wordt. Hoe juist geeft daarna Dr. Kuyper een blik in de ziel van het Rus-

sische volk, waaruit verklaard wordt, hoe plotseling in den wereld-

oorlog de revolutie daaronder kon uitbreken. Het

is

een volk met

sterk mystieke neiging; in het schijnbaar nietige verschil

Westersche kerk over het Filioque openbaarde lijk liep

de

Persoon

in

strijd

over de vraag, of

men zou

dit zich.

met de

Oorspronke-

belijden dat de derde

de H. Drieëenheid, de H. Geest, uitging niet alleen van

den Vader, maar ook van den Zoon (filioque), of dat men gelooven zou dat de Heilige Geest alleen van den Vader uitgaat. Het laatste beleed de Oostersche Kerk. Dieper bezien, sprak zich in dit kleine verschil

over het

al of niet

toevoegen van een enkel

woord, de verschillende grondtrek van het geestelijke leven

uit,

ge-

zich dit in het Oosten op geheel andere wijze ontwikkelde

dan Westen. Het gold toch de principieele vraag, of de Goddelijke inwerking op het geestelijke leven rechtstreeks, zonder tusschenlijk,

in het

schakel van het historisch leven, van Boven aan den mensch toe-

komt, dan wel of de Goddelijke inwerking van den H. Geest gebonden is aan de actie van den Christus in de historie, en dus ook aan de Kerk. Het eerste

is

de grondstelling van de met geen historisch ver-

loop rekenende mystiek, die in het plotselinge en onmiddelijke haar

kracht zoekt; het tweede

is

de grondstelling van het historisch zich

ontwikkelende leven, dat de „Vermittelung" door de Kerk op den

voorgrond

plaatst.

De

(het Hlioque) vraagt alle

binding der geestelijke actie aan den Christus

om

de ééne internationale wereldkerk, die over

landen en volken heen schuift; de inwachting van de onmid-

dellijke actie

van den H. Geest, zonder gebondenheid aan het hisvan den Christus uitging, splijt de ééne Kerk in

torisch proces dat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 174

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's