Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 174
DR.
152
KUYPER ALS STAATSMAN.
Op een gegeven oogenblik Azië met den Islam tegenover zich zullen vinden. Dit gevaar neemt toe, hoe meer men in den Levant voelt, dat Europa bij zijn pénêtration pacifique (vreedzame doordringing), geweld aandoet aan de gemoedsstemming van de Mohamedanen in den Levant. Drijft 't roekeloos winstbejag op economisch gebied en zucht naar gezagsuitbreiding op politiek terrein, de Europeesche mogendheden, in steeds feller concurrentie, tot opdringing van onze Europeesche gemoedsgesteldheid aan de bewoners van den Levant, dan zal de haat tegen de Christenen er niet af maar toenemen. En dan blijkt, dat in de Mohammedaansche wereld meer aan samengaan met Japan, dan aan optreden tegen Japan gedacht wordt. Hoe juist geeft daarna Dr. Kuyper een blik in de ziel van het Rus-
—
sische volk, waaruit verklaard wordt, hoe plotseling in den wereld-
oorlog de revolutie daaronder kon uitbreken. Het
is
een volk met
sterk mystieke neiging; in het schijnbaar nietige verschil
Westersche kerk over het Filioque openbaarde lijk liep
de
Persoon
in
strijd
over de vraag, of
men zou
dit zich.
met de
Oorspronke-
belijden dat de derde
de H. Drieëenheid, de H. Geest, uitging niet alleen van
den Vader, maar ook van den Zoon (filioque), of dat men gelooven zou dat de Heilige Geest alleen van den Vader uitgaat. Het laatste beleed de Oostersche Kerk. Dieper bezien, sprak zich in dit kleine verschil
over het
al of niet
toevoegen van een enkel
woord, de verschillende grondtrek van het geestelijke leven
uit,
ge-
zich dit in het Oosten op geheel andere wijze ontwikkelde
dan Westen. Het gold toch de principieele vraag, of de Goddelijke inwerking op het geestelijke leven rechtstreeks, zonder tusschenlijk,
in het
schakel van het historisch leven, van Boven aan den mensch toe-
komt, dan wel of de Goddelijke inwerking van den H. Geest gebonden is aan de actie van den Christus in de historie, en dus ook aan de Kerk. Het eerste
is
de grondstelling van de met geen historisch ver-
loop rekenende mystiek, die in het plotselinge en onmiddelijke haar
kracht zoekt; het tweede
is
de grondstelling van het historisch zich
ontwikkelende leven, dat de „Vermittelung" door de Kerk op den
voorgrond
plaatst.
De
(het Hlioque) vraagt alle
binding der geestelijke actie aan den Christus
om
de ééne internationale wereldkerk, die over
landen en volken heen schuift; de inwachting van de onmid-
dellijke actie
van den H. Geest, zonder gebondenheid aan het hisvan den Christus uitging, splijt de ééne Kerk in
torisch proces dat
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's
![Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 174](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/leven-en-arbeid-van-dr-a-kuyper/1919/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's