Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 279
DR. Christelijke tot het
KUYPER ALS GELEERDE.
levens- en wereldbeschouwing
niveau waardoor
zij
257
weer heeft opgeheven
geHjk berechtigd antithetisch staat tegen-
over de humanistische wereldbeschouwing en deze als bestanddeel opneemt in de ontwikkeling van het menschelijk denken, is Dr. K u y p e r. Bij
hem
geldt niet de tegenstelling tusschen geloof en wetenschap, „maar (Calv. 126) hier gaat het over twee wetenschappelijke stelsels, of wilt ge, twee wetenschappelijke uitwerkingen zijn
met een eigen geloof tegenover elkander staan." Ook is hier geen sprake van de wetenschap die tegenover de Theologie staat, want het zijn twee absolute vormen van wetenschap, het, die elk
die beide heel het veld
van menschelijke kennis bestrijken en die beide hun wereldbeschouwing en eigen Theologie hebben opgenomen. En eindelijk het zijn geen twee relatieve tegenstanders, die half weg saam gaan, en voorts elkander met vrede laten, al slaan ze verder ook verschillende paden in, maar over en weer betwisten ze elkander
het gansche terrein des levens en kunnen ze niet aflaten van het volhardend pogen om geheel het gebouw van elkanders strijdige
beweringen, met de steunpunten onder die beweringen, tot den grond toe af te breken. Als ze dit niet poogden, zouden ze over en weer toonen niet in hun uitgangspunt te gelooven, zou het geen wetenschappelijke ernst zijn, die hen dreef, en zouden ze den primordialen eisch van alle wetenschap, die eenheid van conceptie vraagt, niet verstaan.
—
Een
Normalist, die nog maar iets ook maar van de Schepping, van het beeld Gods in den mensch, van zonde als val, van een Christus als boven het menschelijke uitgaande, van een wedergeboorte, die iets anders dan ontwikkeling zou zijn, of van een Schrift, die ons werkelijke orakels brengt, staan laat, is halfslachtig
studieman en verbeurt den wetenschappelijken naam. Maar zoo wie als Abnormalist de Schepping ook maar halverwege in evolutie
doet
opgaan;
in het dier
geen creatuur naar het beeld van den mensch menschen oorsprong ziet; de schepping van den
geschapen, maar 's mensch in oorspronkelijke gerechtigheid loslaat; maar voorts nog meewerkt om de wedergeboorte, den Christus, de Schrift uit
het motief van louter menschelijke krachten te verklaren en niet met hand en tand vasthoudt aan het Goddelijke motief, dat alle menschelijke gegevens ten deze beheerscht, moet even beslist onzerzijds als half17
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's
![Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 279](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/leven-en-arbeid-van-dr-a-kuyper/1919/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's