GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 279

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 279

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DR. Christelijke tot het

KUYPER ALS GELEERDE.

levens- en wereldbeschouwing

niveau waardoor

zij

257

weer heeft opgeheven

geHjk berechtigd antithetisch staat tegen-

over de humanistische wereldbeschouwing en deze als bestanddeel opneemt in de ontwikkeling van het menschelijk denken, is Dr. K u y p e r. Bij

hem

geldt niet de tegenstelling tusschen geloof en wetenschap, „maar (Calv. 126) hier gaat het over twee wetenschappelijke stelsels, of wilt ge, twee wetenschappelijke uitwerkingen zijn

met een eigen geloof tegenover elkander staan." Ook is hier geen sprake van de wetenschap die tegenover de Theologie staat, want het zijn twee absolute vormen van wetenschap, het, die elk

die beide heel het veld

van menschelijke kennis bestrijken en die beide hun wereldbeschouwing en eigen Theologie hebben opgenomen. En eindelijk het zijn geen twee relatieve tegenstanders, die half weg saam gaan, en voorts elkander met vrede laten, al slaan ze verder ook verschillende paden in, maar over en weer betwisten ze elkander

het gansche terrein des levens en kunnen ze niet aflaten van het volhardend pogen om geheel het gebouw van elkanders strijdige

beweringen, met de steunpunten onder die beweringen, tot den grond toe af te breken. Als ze dit niet poogden, zouden ze over en weer toonen niet in hun uitgangspunt te gelooven, zou het geen wetenschappelijke ernst zijn, die hen dreef, en zouden ze den primordialen eisch van alle wetenschap, die eenheid van conceptie vraagt, niet verstaan.

Een

Normalist, die nog maar iets ook maar van de Schepping, van het beeld Gods in den mensch, van zonde als val, van een Christus als boven het menschelijke uitgaande, van een wedergeboorte, die iets anders dan ontwikkeling zou zijn, of van een Schrift, die ons werkelijke orakels brengt, staan laat, is halfslachtig

studieman en verbeurt den wetenschappelijken naam. Maar zoo wie als Abnormalist de Schepping ook maar halverwege in evolutie

doet

opgaan;

in het dier

geen creatuur naar het beeld van den mensch menschen oorsprong ziet; de schepping van den

geschapen, maar 's mensch in oorspronkelijke gerechtigheid loslaat; maar voorts nog meewerkt om de wedergeboorte, den Christus, de Schrift uit

het motief van louter menschelijke krachten te verklaren en niet met hand en tand vasthoudt aan het Goddelijke motief, dat alle menschelijke gegevens ten deze beheerscht, moet even beslist onzerzijds als half17

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 279

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's