GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 255

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 255

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DR.

KUYPER ALS GELEERDE.

vastleggen in den stumperigen

vorm van een

233

Want

haastig dictaat.

ons als door bevoegde hand de sluier werd opgedaar heven en ons oog werd gevestigd op de ziel van bouw- en beeldtrilde iets in

houwkunst, van muziek en poëzie. Maar bovenal, het was gothiek: het wees naar boven, het vervulde ons met

Hem

stillen, blijden

eerbied

volkomenheid der schoonheid, blinkend verschijnt" en zoo verruimde het onzen blik die nu ook in de wereld

voor

die „uit Sion, de

van kleur en klank en vorm het „Soli Deo Gloria" leerde zoeken". Dr. K u y p e r heeft evenmin als een eigen Dogmatiek een eigen Aesthetica geschreven. Maar datgene wat hij op zijn colleges leeraarde

is

door leerlingen opgeschreven en zulk een dictaat wisten wij te worden. Daaraan ontleenen wij het volgende, waaruit wij

meester

begrijpen kunnen met welk een voorliefde deze colleges werden

gevolgd.

kan men de wetenschap noemen die zich met het als norma, een beginsel dat tot regel dient. Wat het schoone is kan nooit iemand zeggen, het is niet een mysterie voor ons als personen. Ook kan de wereld van het schoone niet in een denkvorm worden omgezet, evenmin als de wereld van de religie. Dit zijn twee terreinen met eigen genre. De wereld van het

De

aesthetica

schoone bezig houdt, het schoone

zedelijk leven in ons

bewustzijn hebben

is

niet

voor ontleding vatbaar. Maar voor ons

we wel toegang

tot die

werelden. Wij voelen on-

middellijk of iets recht of onrecht, of iets heilig of zondig

is.

Even-

eens gevoelen wij of eenige aandoening schoon of wel weerzinwek-

kend

is.

Het geheim bestaat dus niet voor onzen persoon, wel voor waarom dan nog over aesthetica gesproken? Ons kan ook de wereld van het schoone, het zedelijke en het

ons denken. Maar

denken

religieuse uitwendig bezien,

om

de bewegingen die daarin plaats heb-

te speuren. Als wetenschap is de aesthetica die bezigheid van den denkenden mensch, die de wereld van het schoone uitwendig gade slaat en nazoekt en bepaalt welke plaats in ons denken die

ben na

wereld van het schoone moet innemen.

onbewuste leven op

't

Zij

draagt er toe

kunstgebied tot bewustheid

te

bij

valschen van den zuiveren smaak te onderscheiden. Dat kan

door

om

het

brengen en den zij

doen

relatie.

Wat

is

relatie?

De mensch

heeft niet een religieus, een zedelijk, een

aesthetisch gevoel als oliedruppels naast elkander liggende. Al die

gewaarwordingen staan met elkaar

in

organischen samenhang.

Nu

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 255

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's