Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 255
DR.
KUYPER ALS GELEERDE.
vastleggen in den stumperigen
vorm van een
233
Want
haastig dictaat.
ons als door bevoegde hand de sluier werd opgedaar heven en ons oog werd gevestigd op de ziel van bouw- en beeldtrilde iets in
houwkunst, van muziek en poëzie. Maar bovenal, het was gothiek: het wees naar boven, het vervulde ons met
Hem
stillen, blijden
eerbied
volkomenheid der schoonheid, blinkend verschijnt" en zoo verruimde het onzen blik die nu ook in de wereld
voor
die „uit Sion, de
van kleur en klank en vorm het „Soli Deo Gloria" leerde zoeken". Dr. K u y p e r heeft evenmin als een eigen Dogmatiek een eigen Aesthetica geschreven. Maar datgene wat hij op zijn colleges leeraarde
is
door leerlingen opgeschreven en zulk een dictaat wisten wij te worden. Daaraan ontleenen wij het volgende, waaruit wij
meester
begrijpen kunnen met welk een voorliefde deze colleges werden
gevolgd.
kan men de wetenschap noemen die zich met het als norma, een beginsel dat tot regel dient. Wat het schoone is kan nooit iemand zeggen, het is niet een mysterie voor ons als personen. Ook kan de wereld van het schoone niet in een denkvorm worden omgezet, evenmin als de wereld van de religie. Dit zijn twee terreinen met eigen genre. De wereld van het
De
aesthetica
schoone bezig houdt, het schoone
zedelijk leven in ons
bewustzijn hebben
is
niet
voor ontleding vatbaar. Maar voor ons
we wel toegang
tot die
werelden. Wij voelen on-
middellijk of iets recht of onrecht, of iets heilig of zondig
is.
Even-
eens gevoelen wij of eenige aandoening schoon of wel weerzinwek-
kend
is.
Het geheim bestaat dus niet voor onzen persoon, wel voor waarom dan nog over aesthetica gesproken? Ons kan ook de wereld van het schoone, het zedelijke en het
ons denken. Maar
denken
religieuse uitwendig bezien,
om
de bewegingen die daarin plaats heb-
te speuren. Als wetenschap is de aesthetica die bezigheid van den denkenden mensch, die de wereld van het schoone uitwendig gade slaat en nazoekt en bepaalt welke plaats in ons denken die
ben na
wereld van het schoone moet innemen.
onbewuste leven op
't
Zij
draagt er toe
kunstgebied tot bewustheid
te
bij
valschen van den zuiveren smaak te onderscheiden. Dat kan
door
om
het
brengen en den zij
doen
relatie.
Wat
is
relatie?
De mensch
heeft niet een religieus, een zedelijk, een
aesthetisch gevoel als oliedruppels naast elkander liggende. Al die
gewaarwordingen staan met elkaar
in
organischen samenhang.
Nu
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's