GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ad Valvas 2009-2010 - pagina 10

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ad Valvas 2009-2010 - pagina 10

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

10 wetenschap Het nut van online netwerken

Digitaal bereik je ze aliemaai

Virtueel netwerken is in. Sociale netwerken op internet als Linkeclln en Facebook zijn onmisbaar voor de ambitieuze academicus met honger naar nog meer kennis. Onderzoekers weten dat, docenten weten dat, nu de studenten nog. PETER BREEDVELD Netwerken is zo oud als de mensheid, maar de laatste jaren is de manier van netwerken wel revolutionair veranderd. Duizenden jaren lang was het vooral zaak om lid te zijn van de juiste fracties, clubjes, verenigingen, vooraan te zitten in de kerk en donaties te doen aan modieuze goede doelen om de carrière uit het slop te krijgen, klanten te werven, talenten te ronselen en op de hoogte te blijven. Tegenwoordig hoefje niet meer achter je bureau vandaan. Sterker nog, je moet niet te lang achter je bureau wegblijven, want voor je het weet heb je de primeur via Twitter gemist of is de kans die je geboden wordt via Linkedin of Facebook, aan je neus voorbijgegaan.

Internetdeskundige Casper Maltha, werkzaam voor de dienst Marketing Communicatie bij de VU, is bijvoorbeeld ingeschreven bij de netwerksite Linkedin: 'strengthens and extends your existing network of trusted contacts'. "Ik gebruik het vooral om op de hoogte te blijven van nieuws uit de internetwereld en om contact te leggen met vakgenoten", aldus Maltha. "Linkedin is wat dat betreft laagdrempelig, het is heel makkelijk om iemand aan je contacten toe te voegen. Via de contacten die je op Linkedin al hebt, leg je weer contacten met andere mensen. Zo kan je netwerk zich snel uitbreiden, vooral als je er veel aandacht aan besteedt." Linkedin is het afgelopen jaar explosief gegroeid, blijkt uit de Grote Marketing Enquête 2009. Voor Nederlandse marketeers is het het meest gebruikte sociale netwerk op internet. "Al mijn collega's hebben een Linkedin-account", meent docent management organisatie Matthijs Wolters. Hij is niet lang geleden voor zichzelf begonnen als consultant en ziet Linkedin als een goede manier om in contact te komen met klanten en relaties. Wel denkt hij dat de meeste mensen hun Linkedin-account niet zo serieus gebruiken. "Velen doen het alleen ter meerdere eer en glorie van zichzelf. Een manier om te laten zien: hier ben ik."

Toch valt het gebruik van virtuele netwerken onder studenten erg tegen, blijkt uit een paar rondgangen over de VU-campus. Veel mensen hebben wel een Hyves-account, maar dat is vooral voor de lol. De enige student met een Facebook-account (Facebook is ook een sociaal netwerk, Linkedin richt zich meer op professionals) die Ad Valvas sprak, gebruikt die vooral om bezoekers te werven voor feesten die door een kennis van hem worden georganiseerd. "Ik heb geen account bij Linkedin of Facebook en ik ken ook helemaal niemand die er wel één heeft", aldus een studente. "Studenten maken inderdaad veel te weinig gebruik van de mogelijkheden van virtuele netwerken", beaamt Boersma, die gemeenschappen en sociale netwerken op internet onderzoekt. Daar zou volgens hem verandering in moeten komen. "Zeker in het kader van de community of learners die de VU graag wil zijn. Daarbij is het internet een mooie nieuwe hulp. Denk ook maar aan zaken als de digitale leeromgeving blackboard." Zelf is Boersma betrokken bij Amsterdam Bright City, een project dat samenwerkt met bedrijven op de Zuidas om studenten en onderzoekers van de VU in contact te brengen met organisaties en bewoners op de Zuidas. Daarin speelt het internet een belangrijke rol. "Hoe actiever je daarmee bent, des te meer krijg je ervoor terug. Je kunt via internetfora toegang krijgen tot allerlei kennis en expertise, en hulp van anderen bij onderzoeksprojecten en dergelijke." Bepaalde vaardigheden heb je daarvoor wel nodig, zo ondervond de schrijver dezes toen hij zichzelf, in het kader van participerende journalistiek, inschreef bij Linkedin. Na een middagje wanhopig te hebben geprobeerd in contact te komen met andere VU-mensen, gaf hij het gefrustreerd weer op. "Ict-vaardigheden zijn inderdaad wel handig bij sites als Linkedin", aldus Boersma. "Daarom hebben we in Amsterdam een virtueel trapveldje opgericht onder de naam Cybersoek.nl om de digitale kloof te dichten."

Snel kennis uitwisselen

Geen ruis

"Linkedin is handig als ik met een project bezig ben en bepaalde kennis zoek", zegt Nick Henning, hoofd van de afdeling Projecten en Support binnen de dienst Marketing Communicatie. "Laatst zocht ik de hulp van een oud-coUega die ik uit het oog was verloren en met Linkedin heb ik die snel weer teruggevonden. Hij bleek voor zichzelf begonnen te zijn." Linkedin is dus een uitstekende manier om jezelf zichtbaar te maken voor werk- en opdrachtgevers, maar ook om informatie en kennis uit te wisselen. "Je komt er in contact met grote groepen mensen uit jouw vakgebied", legt universitair hoofddocent cultuur, organisatie management Kees Boersma uit. "Het is een snelle manier om kennis uit te wisselen." Naast Linkedin maakt Boersma daarbij ook gebruik van Twitter, Facebook en zelfs YouTube. Ook is hij niet lang geleden benaderd met het verzoek zich aan te sluiten bij een Europees onderzoeksnetwerk. "Dat gebeurde natuurlijk vóór het bestaan van sites als Linkedin ook al, maar nu gaat het sneller en makkelijker."

Casper Maltha is leider van het team Webcommunicatie, dat zich samen met andere teams binnen de dienst Marketing Communicatie intensief bezighoudt met de aanwezigheid van de VU in verschillende internetgemeenschappen. "We zorgen voor de zichtbaarheid van de VU op Google en er is een VU-Twitteraccount aangemaakt. Op Linkedin was al een grote groep aan de VU gelieerde mensen, maar op Facebook nog niet, en daarom hebben wij dat zelf gedaan", aldus Maltha. Verder wordt er veel gemonitord om te kunnen bepalen hoe bestaande VU-gemeenschappen kunnen worden ingezet voor de marketing en promotie van de VU. "Als er bijvoorbeeld een voorlichtingsdag is, posten wij daarover een bericht in die groepen. Dat bereikt dan in korte tijd een enorm publiek." Voordeel van virtuele sociale netwerken is ook datje verschoond blijft van de 'ruis' die je onvermijdelijk krijgt bij het netwerken in de 'echte' wereld: secretaresses, woordvoerders, voorlichters, ingewikkelde hiërarchieën, ambtelijke organisaties waarbinnen je van het kastje naar de muur wordt gestuurd, sluitingstijden, weer en wind. Boersma: "De leden van Linkedin en Facebook en dergelijke zijn verenigd in gespecialiseerde groepen, waardoor je vrij snel weet waar je moet zijn voor bepaalde relevante kennis en expertise."

Eer en glorie

'Hoe actiever je bent, hoe meer je terugkrijgt'

Virtueel trapveldje

Reageren' Mail naar redactie@advalvas.vu.nl.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 31 augustus 2009

Ad Valvas | 474 Pagina's

Ad Valvas 2009-2010 - pagina 10

Bekijk de hele uitgave van maandag 31 augustus 2009

Ad Valvas | 474 Pagina's